måndag 2 januari 2012

IKEA - Sagan om ett horhus

And...... We're back!

Ifall det här varit ett tv-program hade ni just bevittnat världens längsta reklamavbrott.

2012 har precis påbörjats och inga tecken tyder på att det här året ska bli bättre än det föregående. Jag kan min misär och tyder sådana tecken lika bra som en pilot kan vägskyltarna på en flygplats.

Mestadels har jag väl mig själv att skylla med nyårsfester och några andra juleskapader i minnet, som gjorde att gårdagen och dagen tillbringats i något typ av vacuum. Jobbigt nog kan man tycka och inte blir det bättre av att jag är mitt uppe i ett byte av lägenhet.

Just nu sitter jag i ett kök som är helt tomt, sånär som på ett köksbord och 4 stolar. Samt lite övrigt jox som jag precis släpat hem från IKEA. Jag vet inte vad det är med mig och IKEA, men det är osvikligen någonting som går åt helvete varenda gång jag är där.

Jag handlade allehanda detaljer till mitt nya hem. Däribland skrivbord, kontorsstol, mattor, köksgeråd, småplock till kök&badrum och taklampa. I och urlastning skedde under naturkatastrofiska förhållanden. Plaskblött på backen och runt öronen ven en blandning av snö och vatten. På klassiskt manér försökte jag reducera antalet vändor till och från hissen genom att försöka ta det sista lasset i ett svep. Blev straffad direkt då ett A-ben landade på stortån. Även om det var klantigt hade ju liksom benet kunnat landa någon annanstans än precis på foten.

Haltandes kom jag upp i lägenheten och planen var att, förutom att lasta in sakerna, installera en pryl. Taklampan. Eftersom jag behöver ljuset från den till att vid senare tillfälle montera upp bordet och stolen. Ja, det kunde ju jag gå runt och tro. Jag hade nämligen inte någon upphängningsanordning med mig hem, utan bara själva lampskärmen och glödlampan. Extra irriterande då jag, olikt mig själv, sett till att få med en sådan i korgen, men senare kollrat bort den någonstans mellan kassan och bilen. Grattis till den lyckliga 8-barnsfamilj som just nu är i full färd att göra lampa av det jag betalat för!

Vidare hade jag köpt en bestickinsats för att slippa att arrangera knivar, gafflar och skedar i en rasslande plockepinn-hög. Så här bra gick det med den planen.


Fick tipset av en kompis att lägga den på spisen. Så inom kort serveras efterrätt i form av Bestickslåda goes Glass Au Four! Med tillhörande doft.

I övrigt är det fullt upp den här månaden för att hinna med att jobba, flytta och förbereda mig för för en ny utlandsresa. Ska till Thailand tillsammans med ett kompisgäng och, även fast jag av princip undvikit Thailand i många år, klarade jag mig inte undan längre. Några i gruppen är så säker på att jag kommer träffa en asiatisk lycksökerska att det påstås att jag bokat en stol dit, och två stolar hem.

Ha ett underbart år alla för det ska jag ha, när jag köpt stålhätteskor och lärt mig hålla koll på mina egna saker!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Du är expert på att dra på dig olycka. Undrar vad det beror på? Otur i tretio år eller bara osedvanligt usel planering. Jag har min uppfattning klar och den innefattar inte otur!

Even
Planeringexpert

Marcus sa...

Even: Näe jag tror inte heller det går att skylla på olycka. Min teori bygger på att det handlar om överjävlig olycka.

Anonym sa...

Och det hela slutade me att JOnas198cmingenstolbehövslindkvist fick fixa det