torsdag 25 februari 2010

Hjärta........

...
Tisdagens pokerspel gick sådär lagom bra ändå fram till småtimmarna, då jag plötsligt torskade till höger och vänster. Eländet avslutades med att jag spelade mot en fransman, som höll sig vid liv i matchen genom att vinna 3 st all-in. Med trasslig hand varje gång. Efter att ha vunnit dom fick vi till slut in pengarna i en coinflip. Vilken han vann. Man kan tycka att han borde vara lite ödmjuk efter en sån makaber vändning. Men not to be. Istället skrev han "Ty looser... Bye"

Kommentaren fick mig på fantastiskt stor irritation. Dels för att jag skarpt ogillar dåliga vinnare. Det är verkligen en dålig egenskap, som bara borde vara tillåten för folk som sitter bakom lås och bom. Eller bakbunden i en tvångströja. Samt dels för att man verkligen framstår som en förlorare när man till och med stavar fel på ordet "looser". Det ska vara ett "o" och inte två. Min irritation till trots var jag tvungen att stänga ner eftersom det inte längre fanns någon motståndare intresserad av ett parti poker.

Konstigt nog vaknade jag idag både pigg och glad. Med stora förhoppningar om en bättre dag rent resultatmässigt. För att verkligen befästa detta åkte jag ut till Birsta och inhandlade en ny mus. Tack vare fransmannens fina avskedsord fick min mus sig en liten omgång. Inte så att den blev helt förlamad, men högra musknappen fungerade inte tillfredställande.

Innan pokerpasset spelade jag lite biljard med Timrå-grabbarna Anton och Elias. Efter en alla-mot-alla historia som jag gick vinnande ur, spelade dom en match mot varandra. Vinnaren skulle få ta en bit snö och stoppa innanför tröjan på förloraren. Anton defilerade hem segern och skulle få den stora äran. Väl utanför utbröt en utdragen diskussion angående hur stor mängd snö vadet egentligen gällde. Väldigt dråpligt att höra en göteborgare och en dalmås i full diskussion, där envar förklarade hur fel den andra hade.

Dagens pokerpass började minst sagt trassligt. Mitt positiva sinne till trots. Jag förlorade mina första 11 all-ins i rad, även fast jag fick in det med bäst hand 9 ggr. Något man inte upplever dagligen. Såvida man inte befinner sig i mina miserabla skor. Bara för att tydliggöra sjukheten har jag räknat ut sannolikheten för att torska alla dessa händer i rad.

Den är 0,0046%. Alltså 0,046 promille. Vilket innebär att om man hamnar i exakt samma situationer kan man förvänta sig att torska samtliga lägen 1 gång på 21739 försök. Samma osannolikhet hade jag kunnat använda till att vinna på lotto. Inte någon livsförändrande vinst kanske, men väl en tillräcklig slant för att kunna åka jorden runt. Några varv. I en svävare.

Jag nämnde det här för Rille och hans spontana kommentar var att "det går inte att rädda dig". Han har länge pratat om att jag måste bli bättre på att vinna all-in situationer. Nu vann jag förvisso 4 st all-in situationer som inte ingick i beräkningen. Detta eftersom motståndarna drog dött. Ibland är det vad som krävs för att vinna.

Anton satt och spelade bredvid mig under min resa mot jordens inre. Han hade det inte heller enkelt och uttryckte sin frustration vid ett flertal tillfällen. Medan jag lugnt och fint satt och hoppades på att Fru Fortuna skulle vifta vit flagg. Efter en liten kokning sa han bland annat att "neeeeeeej, nu gick jag ju bara jämnt upp i den här turneringen". Definitionen av motgång är tydligen väldigt olika från person till person. Den dagen jag går jämnt upp över tid ska jag fotvandra runt Västernorrland och skaka hand med alla som vill sträcka fram kardan.

Till tonerna av allehanda OS-idrott har jag ätit mig hela vägen tillbaka. Euro för euro. Ibland visar jag så stort hjärta att det är otroligt. Prova att slå ner mig i backen och jag kommer på något sätt att kriga mig tillbaka. En fin egenskap som jag någon dag hoppas kommer till användning inom andra områden i livet.

På tal om resor åker Kristin och Linda till Asien på en 5-veckors semester idag. En ganska frestande tanke nu när snitt-temperaturen i Sundsvall ligger på ett par tusen minusgrader. Men eftersom det för stunden blåser full storm i min privatekonomi får jag istället tillönska en riktigt trevlig semester.

Snart ska Sverige spela kvartsfinal i hockeyn. Undra hur många svenskar som blir sen till jobbet idag?

5 kommentarer:

Anonym sa...

"Den är 0,0046%. Alltså 4,6 promille."
Nu är det ju inte jag som har en magisterexamen i ekonomi men borde inte 4,6 promille vara 0,46%...? 0,0046% bör alltså vara 0,046 promille! Men Gurk, du kanske tänkte på ppm (parts per million) och då stämmer din "uträkning" :)

/Pal

Anonym sa...

Gurk: Fransosen kanske tänkte på ordet "uppluckrad" vilket "looser" är en betydelse av - han luckrade helt enkelt upp dig :)

/Pal

Marcus sa...

Pal: Ja, jäklar. Här tappar man siffersinnet snabbt. Tänkte i min idioti att 1 promille är en tusendels procent, men det är ju rätt och slätt en tusendel.

Så min uträkning stämmer såtillvida att det krävs cirka 21.000 försök för att uppnå samma elände, men inte rent definitionsmässigt.

Angående fransosen så var jag minst sagt uppluckrad :)

Anonym sa...

Iom du torskat så borde du nu vinna drygt 21000 (9 raka all in ). Faen Gurk det 189 000 all in, det blir många sköna slantar. Ber att få framföra mina gratulationer, borde räcka till några varv runt vår glob som du eftertraktade. Even

Anonym sa...

Se d som att du har fått göra bort lite otur. Nu väntar lycka o framgång!

bommen