tisdag 8 november 2011

Gaudi - Barcas sjukaste man



Några korta saker om Barcelona.

Staden var vacker men inte så fantastisk som alla säger. Förvisso drogs intrycket ned av höstlikt och regnigt väder, men jag slås ändå av den där känslan av usel infrastruktur som man ofta gör när man växt upp i kanske världens mest välordnade land.

Jag känner också att jag måste benämna Gaudi, Barcelonas kända arkitekt och tillika en man som inte kan ha mått särskilt bra. Jag menar, ingen vid sina sinnens fulla bruk bygger en byggnad där fasaden ska efterlikna skinnet på en drake.



För att ytterligare belysa hur dåligt han, och katolicismen, mår rent generellt, bör ni titta på den här skapelsen. Kyrkan La Sagrada Familia som tydligen var Gaudis stora projekt i livet. På frågan om när den egentligen ska stå färdig svarade han
"Oroa er inte, min klient har all tid i världen"

Det var i början av århundradet och idag, mer än 100 år senare, är det fortfarande en arbetsplats där byggkranar trängs med siesta-sökande byggarbetare och turister i tusental.

Jag har aldrig varit speciellt kyrklig av mig. Mestadels för att jag alltid känt att kyrkoväsendet vi har i Sverige inte sprider någon glädje, utan bygger på att man ska skrämmas till att tro. För mig ligger det ett mörkt och eländigt skimmer över kyrkan och, baserat på Gaudis katolska underverk, verkar samma mörkhet ligga över katolicismen.



Förutom att glutta på hur en sjuk människa ger uttryck för sitt vansinne spenderades helgen i ett lugnt tempo. Lite trevliga familjemiddagar och allmän seightseeing. Tämligen annorlunda mot för mina andra utlandsresor i år som mest handlat om att dricka så många enheter alkohol som möjligt.

Variation förnöjer!

Inga kommentarer: