onsdag 2 november 2011

Avokadopakt

Sen en annan sak.

Eftersom helgen blev en ordentlig holmgång har jag inlett en diet som förhoppningsvis ska förändra mitt liv. Det är en typ av Paleo-diet, och att jag valde just den, beror på att Robban anlitat världens ledande nutritionister och kan guida mig minutiöst.

Den bygger, som många andra dieter, på ett minimalt intag av kolhydrater och istället fokus på proteiner, grönsaker och nyttiga fetter. Man ska även hålla sig borta från gluten, laktos och frukter med för hög halt av fruktsocker.

Avokado är någonting jag älskar och som funkar alldeles utmärkt.

Men av någon outgrundlig anledning är det stört omöjligt att hitta en ätbar avokado i det här landet numer. För några år sedan hade jag en exakt klämteknik för att hitta avokados som var precis lagom mogna. Den tekniken fungerar inte längre eftersom sveriges avokadoimportörer gått ihop i en hemlig pakt för att jävlas med mig.

För att idag hitta en avokado som är ätbar måste den ha ungefär samma konsistens som potatismos. Använder jag min gamla teknik är avokadon så stenhård att ätandet sker på bekostnad av framtänderna.

Personerna ansvariga för det här förtjänar att dränkas i guacamole!

Inga kommentarer: