tisdag 28 oktober 2008

Om Faceplant

Vad är egentligen en faceplant?

Det kan jag förklara.

När jag pluggade i Gävle brukade jag och mina rumskamrater göra jätteladdningar med pasta carbonara, som vi i slevade i oss med raketens hastighet. En kalorichock vars effekt inte lät vänta på sig. Higgins, som var mästaren av faceplants, gjorde det bäst. Efter maten stapplade han mot sitt sovrum  och, precis när han kom fram till sängen, föll han handlöst framåt utan att ta emot sig med händerna. Med tillhörande extranummer i form av att somna direkt efter landning. Med bibehållen position. Där har ni en faceplant utförd till perfektion.

Läste följande roliga utdrag ur en krönika i Café. En krönika som handlar om hur man förändras av vetskapen att man ska bli pappa. Från att ogilla barn något otroligt måste man plötsligt engagera sig i ultraljud, barnmorskeprylar och profylax.

Enda sättet att hålla henne vaken, har jag märkt, är att ligga i sängen tillsammans och läsa Väntabarn-tidningar.
- Sjukt att det tar ett dygn att föda, säger jag.
- Mmmmm.
- Jag vet att det är asjobbigt för mamman och allt sånt, men jag kan inte säga att jag ser fram emot att sitta på en pinnstol i 24 timmar.
Min flickvän lägger ifrån sig tidningen.
- Förlåt?
- Träsmaken, säger jag. Den måste ju vara av bibliska mått. Du får ju alla fall ligga ner.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Haha, jag ska visa utdraget av krönikan för Carin, i syfte att förbättra bilden av mig själv.

/lee

Marcus sa...

Jasså, det finns fler artister med det numret på sin repertoar?