torsdag 16 oktober 2008

Fika

...
Kom just hem från en frukostfika på Café Eclair med Gotte. Han är för makalös. Först och främst beställde han 6 frallor, vilket bara det är anmärkningsvärt. När tjejen skulle ta betalt råkade hon räkna fel och istället för 90 kr ville hon ha 118 kr. Han påpekade att det fanns en frukostdeal, och om man multiplicerar den 3 gånger kan det aldrig kosta mer än 90 kr. Detta höll hon med om samt ursäktade sitt misstag. 

"Ja, det är väl därför du jobbar här" lyckades han klämma fram. Plus allehanda kommentarer kring att det verkar fullt normalt att försöka lura kunderna lite extra. Mr vänlig 2008?

Efter vi fikat klart började jag plocka bort fikaresterna till diskvagnen. Gotte lät då meddela att han aldrig gör det, efter någon incident för länge sedan när den som jobbade sa "låt det där vara, jag tar hand om det". Det verkade som han på allvar trodde att man var till besvär om man plockade undan efter sig.

Han gick ut och rökte och jag plockade undan det sista och gick sedan till kassan för att betala min andra omgång fika. När jag väntade på kortslippen sticker Gotte in huvudet genom dörren och säger att det brinner. Mycket riktigt. När jag plockade av bordet fladdrade en av servetterna iväg. Ner på golvet trodde jag. Icke. Den fladdrade rätt in i ett värmeljus och min fina gest höll istället på att bränna ner stället till grunden. Kanske hade han rätt ändå om att man ska låta fikaresterna vara. 


3 kommentarer:

Anonym sa...

Plocka ALDRIG av ett bord när du betalat för fikat, inte så länge du inte får rabatt på notan!

/Pal

Anonym sa...

Jag tycker det var en väldigt fin gest utav Gurkan! :P / Sandra

Anonym sa...

De'va kul! Kul kul kul! Jag har också lärt mig av en gemensam bekant att man helst skiter i att plocka undan efter sig. Man måste helt enkelt inte!