tisdag 28 oktober 2008

Man on the moon

...
Pratade igår med Tomas från Falun om en film jag inte sett på länge. En av mina favoritfilmer som jag upptäckte under min studietid i Gävle. Samma kille som uppfann faceplanten, Higgins, är även en filmälskare av stora mått. Det var han som introducerade mig för filmen "Man on the moon"


Jag tror inte jag skrivit om filmen tidigare. Men även om jag gjort det är den så underbar att den förtjänar nya rader.

Den handlar om komikern Andy Kaufman och han gestaltas av Jim Carrey. Hans flickvän spelas av Courtney Love, och filmen är regisserad av Milos Forman.

Det är en skildring som innehåller det mesta. Humor, spänning och sorg. Humorn är minst sagt lite speciell och annorlunda. Inte bara från Kaufman själv, utan även från hans alter-ego Tony Clifton. En tjock, arg figur som man fortfarande än idag inte vet om det var Kaufman som gestaltade. Han var nämligen så pass vrickad att det inte alls är säkert. Hursomhelst, Tony Clifton är en hygglig juvel. Direkt från de stora showerna i Vegas bjuder han på otrevlighet och en total oförmåga att sjunga rena toner. Kaufman sades ibland vilja underhålla sig själv mer än sin publik, vilket det flera gånger visas prov på.

Filmens storhet är för mig att den är så komplett. Förutom humorn är det en tragisk skildring av en människa som var alltför speciell för att kunna bli förstådd i den här världen. I filmens senare del insjuknar Kaufman och i filmens mest gripande scen illustreras ett besök hos en medicin-man i Asien. Han sägs kunna bota allt genom att plocka ut det onda ur kroppen. Kaufman ser med egna ögon hur behandlingen är rent kvacksalveri och inser att han blivit lurad på exakt samma sätt han själv genom åren lurat sin publik. Insikten och den perfekta ironin får honom att brista ut i ett sista skratt.

Återigen, en väldigt gripande film. Men den kräver sitt engagemang. Absolut ingenting att titta på som slöfilm samtidigt som man spelar en pokerturnering på laptopen. Som Tomas skrev, ser man den tre gånger och fortfarande inte gillar den kan pengarna tillbaka utlovas.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Magstarkt utlovat med tanke på att det finns folk som letar efter 3 saker i en film.

1 När blir det knullning ?
2 När blir det våld ?
3 När kommer nån att dö ?

Marcus sa...

Hehe... Det finns även folk som letar efter idioter som lovar pengarna tillbaka efter 3 tittar.

"Men ta slut för tredje gången då filmjävel så jag kan gå ner på daltons o dricka en gratis kanna bärs"