måndag 27 oktober 2008

Helgen som gick till historien

...
Ojojoj vilka 2 dagar man har haft.

Lördagen och söndagen har båda spenderats i festens tecken. Mestadels för att Skeppsbron har haft invigning.

I lördags ställde vi in skorna på Skeppis vid 18-tiden. Precis som jag förutspådde var det hur många legender som helst. Alla gamla törstiga original slöt upp mangrant, med Tony Decker i spetsen.

Ett återkommande tema under kvällen var att Tony Decker absolut skulle rycka mig på en femhundring. Jag förklarade att det inte var möjligt i o med att det i min ficka fanns 930 kr. En vanlig person skulle du sluta fråga. Men inte Decker. Fortsatt tjat. Det blev inte heller bättre av att Myhre underminerade mig genom att lägga in små brasklappar i diskussionen. Kommentarer som att "Gurkan har alltid en 10-20 lax med sig ut på krogen" gjorde att han fick vatten på sin kvarn. Till slut skrek han att han ville "fick-panta" mig. Alltså vända ut och in på mina fickor för att kontrollera att mitt påstående var sant. Jag skrattade så tårarna rann, och Myhre likaså.

Säga vad man vill om Decker, men han är förjävla kylig emellanåt. I tidigare blogg-inlägg visade jag en video när Decker spelade krog-blackjack. Filmad av Gurra. Decker påstod att när han såg videon för första gången hade han ingen aning om han skulle vinna eller förlora given :) Dessutom lät han meddela att han skulle stämma Gurra. Advokater var redan inkopplade tydligen.

Vad hände mer? Jo, i det gamla anrika "Röda rummet" som en gång var hemvist för grevar och baroner, valde en gäst att lägga en spya. På heltäckningsmattan. Proffsig som han/hon var fortsatte festen som vanligt. Ingen utrymde rummet utan festen fortsatte i samma tempo.

Utanför entrén stod det gamla klientelet (svartrockare, punkare och kommunister) och skanderade:
- Skepparn är tillbaka, skepparn är tillbaka.

Hur nöjda som helst över att deras gamla härliga krog är tillbaka. Ingen av dom märkte att det istället för trägolv var heltäckningsmatta, samt att både bord och stolar var utbytta mot nya. Dock sa Jonas att det var bra gäster som hade fin handlings-frekvens i baren.

Senare del av natten spenderades på Oscar, och då företrädesvis shottandes i nedre baren. Köpte in 4 minttu och skulle dela dom med Montell, Macke och Lina. Svår förhandling inleddes och Macke ville knappt dricka. Men jag har för mig att det nästan slutade med att han drack upp Linas oxå. Men vad skulle karln göra efter att ha sett Telia-pappan inne på herrarnas?

Senare på natten var jag, Johan Jonsson och Heders-Lise och handlade smörgåsar på Subway. Kvällen slutade strax därefter, men inte innan vi satt in fötterna hos Gurra en liten sväng. Där var det full galej. Musik strömmade ur högtalarna och ur sovrummet strömmade en tvärarg lillebror Tägström. Han skulle tydligen arbeta tidigt på söndagmorgon och bannade Gurras hela existens. Sedan tog han sitt pick och pack och promenerade bort till sina föräldrar istället.

Återkommer senare om söndagen. Mat måste jagas och bilar måste hämtas från verkstaden.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Linas finska spritskott dracks av ingen mindre än just du! Grattis du som fick 2... /F

Marcus sa...

Haha, ja det krävdes en överste-törstpäls för att få i sig grejorna....

Anonym sa...

Chocken från toaletten har fortfarande inte lagt sig. Inte konstigt att jag behövde finsk vätska för att klara av den skenande pulsen!