tisdag 16 juni 2009

Gallerix, vi ses aldrig mer

...
Läste just Mackes svartblogg och kan inte hålla mig från att delge er en händelse kring samma tema.

Det gäller inramning av tavlor. När jag flyttade in i min nya lägenhet på Hagas höjder ville jag ha bilder som anknyter till biljard och poker på mina väggar. Köpte därför 6 st bilder från Allposters.com. 3 st föreställde pokerhänder, 2 st föreställde biljardmotiv och 1 st var en panoramabild över Las Vegas. Allt som allt betalade jag lite dryga femhundringen, inklusive frakt.

Lyckan var stor den dagen paketet anlände. Snabbt som vinden fipplade jag upp kartongen och tittade igenom mina snart-tjusiga-på-väggen bilder. Precis i det ögonblicket insåg jag att jag knappast kan tejpa upp dom på väggen, utan att dom måste ramas in. Problem problem.

Jag gjorde som Macke. Stolta steg mot Gallerix för utprovning av lämpliga ramar. Efter att funderat i en evighet (min beslutsångest håller världsklass) bestämde jag mig för en riktigt stilig variant i borstat stål. Vilken jag för övrigt fortfarande älskar, även fast jag 4 år senare bara fått upp 3 av 6 tavlor på väggen.

Vet inte ens om jag dittills funderat kring kostnaden för inramningen. Tror fortfarande jag var på rosa moln kring hur billiga själva motiven var. Jag lämnade in objekten och frågade lite försynt vad det skulle kosta. Hon måttade motiv för motiv, och efter varje objekt kladdade hon ner en liten siffra. När alla var genomgångna åkte kalkylatorn fram. Efter lite knappande tittade hon upp, log litegrann, och utbrast:

"Det blir 4.900 kr för alltihopa"

Det finns inte ens ord att beskriva chocken på svenska så jag tar det på engelska. IT STRUCK ME LIKE A BOLT OF LIGHTNING! Min första reaktion var att jag ville fråga ifall ramarna, sin stålfärg till trots, var gjorda i rent guld. Nästa tanke var att jag måste försöka se oberörd ut. Som att jag ramar in saker för flera hundra tusen årligen, och att jag minsann tyckte det här var rena klippet. Så fram åkte visa-kortet och jag bad en inre stilla bön att det skulle finnas täckning. Vilket det såklart gjorde eftersom det var på den tiden good old gurk rent generellt hade täckning för saker.

Så välkommen till bli-ruinerad-på-tavelrams-föreningen. Du är medlem nummer 2. Kan vi söka kommunalt bidrag på nåt sätt?

12 kommentarer:

Anonym sa...

Haha detta var hur kul som helst. Jag var i en liknande sits då jag bjöd en tjej på middag. Gentleman som man skulle vara bad jag om en meny utan priser. Vi beställde mat åt gott. Sen var det dags för dessert. Efter ca 2timmar så var det dax att betala.... Gjorde en snabb uppskattning och kom fram till att 600kr borde räcka. Blev en chock när notan landade i näven. Upp med kortet blixtsnabbt så att man inte avslöjas. När jag väl kom hem satt jag mig ner i soffan och lovade mig själv att aldrig mer leka Bill Gates. Stoltheten spelar en ett spratt ibalnd...

/Affe

Marcus sa...

Fast behållningen av den middagen blev förhoppningsvis större än att ha 6 fyrkanter som står o samlar damm på vinden :)

Anonym sa...

http://www.sundsvallspantbank.se/

Pantsätt skiten! Skulle vara roligt att höra vad den årliga värdeminskningen på tavelramar i bortstat stål ligger på.

/Öronvax

Benny Bling Bling sa...

Det underliga är att jag sett, efter mitt inköp, att det går att köpa likartade ramar på IKEA för typ ingenting. Mitt arga öga mot Gallerix är större än globen.

Men nu över till något roligare.
Midsommar.
Skärgården.
Vattnet.
Öarna.
Vätskan.

*tyst minut*

Nu känns det genast lite bättre.

Anonym sa...

Som arbets & ljusskygg individ kan det knappast varit ett problem att hosta upp ynka 4900. Att du sedan är så arbetsskygg att du ännu inte orkat spika upp skiten på väggen kan du knappast lasta din omgivning för och vilken planeringmiss sen då. Först shoppa bilder sen kolla vad inramning kostar. Tänker man med sätesmuskulaturen så blir det lätt skit, jättelol. Even

Marcus sa...

Öronvax: Pantbanken är inte ett alternativ. Slog nämligen vad med ägaren om 2.000 kr att han inte kommer se skymten av mig förrän tidigast 2012.

Det blir en stor förlust-affär att gå dit eftersom jag max får ut 100 kr. För alla 6 ramarna.

Bempa: Jävla IKEA att förstöra affektions-värdet på ett stort konsument-ögonblick i mitt liv. Midsommar är ännu inte spikat. Det är massor att stå i. Bland annat ska jag besikta bilen imorgon eftermiddag.

Återkommer i ärendet..

Marcus sa...

Even: Det var inte frågan om någon planeringsmiss. Snarare ett lysande exempel på min spontana och impulsiva sida.

Samma egenskap som precis övertygat min hjärna att jag nog gör bäst i att skjuta upp mig själv i rymden på obestämd framtid. Har hört att det inte är lika tätt om kronofogdar i jordens omloppsbana.

Anonym sa...

Tänker med arschlet och skyller ifrån sig, no more comments. Even

Anonym sa...

"Har hört att det inte är lika tätt om kronofogdar i jordens omloppsbana."
Inte heller arbetsförmedlingar, skulle jag tro...

/FLASKA

Anonym sa...

En inramning på Gallerix är en investering för framtiden, 4900 kr var ju garanterat en inramning i ramverkstaden... De ramarna och det arbetet är top of the line i Sverige och kan inte jämföras med tex IKEA... Kvalitet kostar tyvärr när det tillverkas och monteras för hand i Sverige...

Hoppas de hänger fint på väggen nu;)

Marcus sa...

Anonym: Jo ramarna är säkert av bästa kvalité, och ja, dom hänger fint på väggen ;)

carro sa...

Att gallerix är överdrivet dyr det vet vi alla. Och att dom har en ramverkstad dom inte kan hantera vet vi också. Men varför valde du inte en standard ram om du inte vill lägga pengar på inramning är det jag funderar över? Jag menar, välj en färdig ram och göra en passepartout. Det finns ju billigare alternativ. Att välja en måttbeställd ram kostar ju mer, precis som en skräddarsydd kostym kostar mycket mer än en färdig på dressman. Logiskt.Plus att man änvänder speciella material i en måttbeställd ram som är syrafria och ska bevara konstverk. Så har d enkel affisch du vill ha ngt enkelt och billigt till så skulle jag inte välja måttbeställt. Och om du i fortsättningen gör ramverkstad så gå någon annanstans än gallerix, så du åtminstonde får valuta för dina pengar.