lördag 13 juni 2009

Boiling point....

...
Tidigare skrev jag på facebook att jag känner mig som en åskådare som tittar på hur alla jag känner gradvis ökar sin dricknings-frekvens. Det har blivit mer regel än undantag att om man är nykter en helg så har man INGEN att umgås med.

Ikväll står det mer klart än någonsin. INGEN är nykter denna lördag. Och då undrar man vad som är så fantastiskt med just den här dagen. Vädret är grådassigt, det är inte löningstider, talang har haft säsongsavslutning, det är skrålande studenter på alla krogar och raggarna har precis kommit ur sina iden. Skulle vilja påstå att det knappast kan finnas en helg med sämre förutsättningar. Men det spelar ingen roll. Man pratar för döva öron. Eller snarare fullt fungerande öron. Fast hjärnan är så pass upptagen med att skicka signaler till svalget att ta emot allt innehållande alkohol, att det inte finns någon kapacitet kvar att lyssna till mitt jämmer.
Såna dagar brukar jag ringa till Rille. Han går inte på krogen alltför ofta och brukar, precis som jag, undra vart i helvete allting är på väg. En klagokamrat. Så alldeles nyss slog jag hans nummer och var redo att leverera en stilla undran om det jag just beklagat mig kring. Å vad händer? Jo, när han svarar hörs ett sånt intensivt dån att jag nästan tappade telefonen i backen. Till o med han var på krogen, och hans enda fundering denna värdelösa lördag var ifall jag tror en hockeyspelare är mindre intelligent än genomsnitts-svensken. Sällskapet hade haft frågan uppe för diskussion tydligen.

Min fråga lyder: Är alla jag känner törstigare än genomsnitts-svensken?
Svar: Inte alls säkert. Det verkar vara på tapeten att bli plastered på daglig basis.

Nästa fråga: Finns det någon annan aktivitet för mig nu när jag inte vill supa varje helg?
Den frågan har jag ännu inget svar på, men det kan bli så att jag kommande lördagskvällar står på medborgarskolan och lagar brylépudding, drejar katastrofalt fula krukor, lär mig japansk blomsterkonst eller vad som helst som kan döda tristessen av att vara mer ensam än en uteliggare på julafton.

Nu ska jag äta mina körsbärstomater och köpa på varenda förbannade hålstege jag ser....

Grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr........

7 kommentarer:

Andreas sa...

Alltsa, det har med supning ar alltid ett intressant subjektiv. Sjalv dricker jag kopiosa mangder finsprit och blir garanterat radiostyrd minst en gang i veckan. Nan gang i mellan at tar jag fornuftet till fanga och dricker inget en Fredag kvall. Istallet vaknar jag tidigt pa Lordag morgon, gar pa gymmet, ligger vid poolen och sedan vid 13.00 inser jag att jag inte har nat att gora hur som helst sa jag skulle lika garna kunna ha varit bakfull....Darfor atergar jag till jag sedan nasta helg till den totala dimman, min vana trogen.

Anonym sa...

Nej, inte kan det väl vara så att din umgängeskrets är törstigare än medel-Svensson. De du känner har ju sådana vardagliga arbeten som Pokerspelare, Biljardspelare, Förtidare, etc. etc. så de måste ju också upp 07.00 på måndagmorgnarna... Eller inte.

/FLASKA

Marcus sa...

Andreas: Ja supning är ett mystiskt fenomen. Du är ju en berömd dricka-allt-jag-ser-person, precis som många av mina kompisar. Det är ju så förbannat roligt att dricka, men ångesten efteråt tar udden av roligheten. Så kontentan är att det nästan inte är värt att dricka ändå.

Tror dock bakfyllan och ångesten blir mindre i värmen, så om jag bodde i öknen skulle jag nog oxå dricka betydligt mer.

FLASKA: Ja fast dom jag känner som jobbar med "vanliga" jobb är minst lika törstiga, så den teorin stämmer inte riktigt.

Anonym sa...

Schysst inlägg att läsa när man just vaknat upp efter en 21timmarssvensexa=)

Benny Bling Bling sa...

Alkhol varkar vara på modet. Ditt senaste inlägg handlar om alkohol. Beatrix Vnunks (http://retronyttgods.blogspot.com/) senaste behandlar samma ämne. Dessutom även mitt senaste inlägg, vilket också kanske besvarade frågan om din bekantskapskrets med "vanliga" jobb också är mer törstig än snittet.

När du kommer på ett bra svar på din sista fundering (saker att göra om man inte ska vara full), ring mig med blixten.

Jay to the Z sa...

Finns en massa saker man kan göra nyktert en lördagskväll och samtidigt ha kul

Nätpoker

Bio

Knulla (inte sova över)

Bilbingo (inte knulla i pausen)

Röka 2 pack Marlboro Gold (läs svaga)

Lägga sig tidigt (har motsatt effekt än fest, dvs ångest vid läggdax kl 22.00 och glädje vid vaknande 08.00)

Så om nått av dessa alternativ lockar kan du ringa mig gurkan.

Marcus sa...

Jay to the Z: Det var fina nyktra alternativ du derog upp. Nätpoker är en stabil sysselsättning, och om det går riktigt dåligt kommer dom 2 paketen Marlboro per automatik.

Knulla, bingo och lägga sig tidigt har testats, men inte särskilt frekvent i nyktert tillstånd. Men det låter ju intressant :)

Sjukt att Jay-Z läser min blogg och har bemödat sig med att lära sig svenska för det ändamålet...