tisdag 2 februari 2010

Kan jag ta en UC på dig?

...
I lördags var jag ut på krogen en liten sväng. Som uppvärmning var jag på biljarden och tog ett par öl.

In kommer Nicke, en glad och törstig person som brukar förära hallen med sporadiska besök. Med sig hade han en kompis och dom började spela mot varandra. Med mig som åskådare.

Efter en liten stund kom en tredje person ner. En välkänd profil och tillika en av Sundsvalls största entreprenörer. Bland annat är det han som introducerat den ack så populära spikmattan till Sverige. Jag kan ha fel men jag tror just hans företag står för mer än hälften av den totala spikmatte-försäljningen i landet. Det är lätt att räkna ut att han tjänat många miljoner på kort tid. Plus att han genom åren varit inblandad i många andra lyckade företagsprojekt. Det var alltså inget fattig-jon (stavningen rille, visst ska det vara hjon egentligen) vi hade på besök.

Som person är han, förutom törstig, väldigt speciell. Jag känner honom inte, men av vad man hört så är han ganska fast i sina åsikter och anser sig ha rätt om det mesta. Kort och gott, han är lite som antagligen de flesta framgångsrika egenföretagare är.

Det bestämdes att vi skulle spela en lagmatch. Nicke och spikmattan mot mig och Nickes kompis. Insatsen var omtumlande 50 kr per person. Min lagkompis var heller inte personligt bekant med spikmattan.

Matchen började och min partner böjde sig ner för att sikta. Precis innan han skulle stöta reste han sig upp, tittade på spikmattan, och sa:
"Man kanske skulle göra en kreditupplysning på dig innan man påbörjar matchen"

Reaktionen lät inte vänta på sig. Kokningen infann sig direkt. För är det någon punkt som är känslig för en sådan person är det just den. Uttrycket satt som en smäck. Spikmattan kontrade med "jasså, det är på den nivån det ska vara", och började planera sin hämnd. Men han repade sig aldrig från den öppningen och hämnden uteblev. Behöver jag nämna att vårt lag vann i stor stil?

1 kommentar:

Anonym sa...

spikmattan är j-ligt svår att spela med.
Har spelat poker med honom i hans lyxkåk
och vunnit bra med deg.Jag skulle inte få gå förrän han fick spela typ 100 kvitt eller dubbelt.Det är ju plättlätt med en multimille kille.Fick dra bakvägen, sen hejar han inte. Han försökte t.o.m.leja torped för att bränna mej.
Torpeden skadades och spikmattan ser snett ännu.