torsdag 6 december 2012

Pecha Kucha - Vintermörkersvariation

Ikväll har jag varit på min andra Pecha Kucha. En berättarform som för drygt ett år sedan var helt okänd för mig. 

Med 20 bilder som automatiskt byts var 20 sekund får förberedda talare prata om precis vad som helst. Ganska fria tyglar trots att det inte finns tid för varken hostattackar, frågor från publiken eller tunghäfta. Och berättelserna varierar någonting oerhört. 

Vissa pratar om varje bild som ett eget ämne. Andra har en tydlig röd tråd och knyter ihop sina berättelser på ett fantastiskt sätt. Vissa är på gränsen till naivt oförberedda. Andra har ett väl inövat nummer som flyter på i takt med att bilderna byts. Vissa hörs knappt. Andra har mikrofonen i gomseglet och skapar rundgång. Och precis som i övrigt i livet - Vissa är fantastiskt bra och andra är stinkande dåliga. En åsikt som, baserat på applåderna, verkar vara högst personlig. Men oavsett vilket är det en intressant underhållningsform som i slutändan är upp till betraktaren att bedöma.

För mig finns det två olika typer av bra Pecha Kuchas. Det ena är när ämnet är gripande och intressant. Då kan även en medioker talare skapa väldigt fascinerande 400 sekunder. Det andra är när ämnet står i bakvattnet av fantastisk storytelling och scennärvaro. Då skapas verkligen någonting speciellt. Ämnet blir intressant. 

Kvällens bästa var enligt mig Tulla-Maja Fogelberg. Som pratade om känslan av att komma bort från staden och ut till torpet på landet. Trots att jag uppskattar natur och allt sånt var intresset för ämnet långt mindre än uppskattningen för upplägget och storytellingen. Det var personligt och hade en perfekt blandning av allvar och humor. Korrelationen mellan erfarenheten från radio och kvaliteten på anförandet är knappast en slump. Övning ger färdighet. Ämnet blev intressant.

Pecha Kucha i Sverige anordnas av Svensk Form. Trots att jag jobbar i reklambranschen omkring kreatörer skulle jag vilja se en ännu större variation på talarnas bakgrunder. Med förståelse för att Svensk Form har ett egenintresse, och rättighet som arrangör, att lyfta fram personer i anknytning till sin egen verksamhet, tycker jag ändå att det är för många formgivare/grafiker/designers/författare. För mig skulle det vara jätteintressant att se fler entreprenörer, politiker, musiker, taxichaufförer, illusionister, bönder, krögare och drogmissbrukare. Helt enkelt lite mer bredd!

Kvällens Pecha Kucha får ett litet sämre helhetsbetyg. Dels på grund av att det, i mina ögon, var intressantare talare förra gången. Men även för att det hölls i en lämpligare lokal som skapade en helt annan intimitet. Men det är också en del av tjusningen. Man vet inte vad kvällen kommer att ge. Standardavvikelsen blandar och ger - höga toppar och djupa dalar. 

Så alla ni som gillar att lyssna på berättelser. Gå på en Pecha Kucha, drick lite vin och njut av någonting annorlunda!


3 kommentarer:

Min väg tillbaka sa...

Jag har inte hört talas om Pecha Kucha innan, men det verkar ju jätteintressant så tack för att du berättat om det. Ska kolla om det finns här i Skåne.

Marcus sa...

Min väg tillbaka: Håll till godo! Här har du en karta där du kan se vilka orter som är aktiva. Lycka till!

http://www.pecha-kucha.org/night/map/big

Marcus sa...

Helsingborg verkar alla fall köra regelbundet. Och eventuellt Lund vilket, givet att det är en studentstad, kanske inte kommer som någon större överraskning.