söndag 24 februari 2008

Hatten av för Llodra

.
Som avslutning på en trevlig turneringsvecka i Rotterdam bjöds det idag på final mellan franske Michael Llodra och svenske Robin Söderling. Söderling har kommit tillbaka från ett långt skadeuppehåll och har cruisat genom turneringen, och bara förlorat set i första omgången mot Baghdatis. Detta gjorde Söderling till stor favorit och Llodra handlades till cirka 3,5 ggr pengarna innan start.

Llodra är serve&volley spelare á la old school och han spelar med ett enormt stort hjärta. Många gånger ser han uträknad ut men har kapaciteten att plocka fram extremt kyliga slag under pressade lägen. Jag såg honom i en match mot Almagro i 2a omgången under franska öppna 2007 och blev väldigt imponerad. Trots att hans spelstil inte passar på grus vände han ett 1-2 underläge efter att ha tappat tiebreak i 3e set, samt att Almagro bröt tidigt i fjärde. När han slog in matchbollen hade han åtminstone spelat sig in i mitt hjärta.

Söderling är en av de spelare jag hatar att spela på, av två anledningar.
1) Han har dåligt temperament och tappar ofta sitt spel efter att han blir irriterad av småsaker. Många gånger beter han sig som ett litet barn på banan och det är nog oxå en av anledningarnna till att han inte verkar vara särskilt omtyckt på touren.

2) Går lite hand i hand med nr1, men hans psyke har historiskt sett varit extremt bräckligt. I viktiga lägen viker han ofta ner sig. Kommer ihåg en match under turneringen i Halle -07 där han totalt sumpade en match mot Baghdatis, trots 1-0 i set och break i både 2a och 3e set. Detta avspeglas även på live-oddsen i hans matchen. Marknaden litar inte riktigt på att han ska klara av att hålla sin serve etc.

Så i mina ögon var det en 50 50 match innan start. Söderling har inte mött någon utpräglad serve&volley spelare tidigare i turneringen, förutom möjligen Ancic, men matchbilden blir ändå annorlunda. Dessutom kan hans psyke spela honom spratt och göra att han inte tar vara på givna chanser. Givna chanser som för övrigt är få när man möter en Llodra i toppform.

Innan matchstart spelade jag Llodra till 3,45. I första set spelade Söderling väldigt bra och missade inte mycket. Servegamen höll han med glans vilket satte Llodra under extrem press i sina egna servegame. Dock kände jag att allting kan rasera så länge Söderling förlorade första bollen i sin serve. Därför ökade jag insatsen på Llodra till ca 4ggr pengarna i mitten av första. Setet gick till tiebreak som Söderling vann komfortabelt.

I andra hände det som jag hoppades på. Llodra breakade och Söderlings spel föll ihop som ett korthus. Det syntes oxå tydligt att han började bli irriterad, och vid ett flertal tillfällen gestikulerade och svor han upp mot coach-läktaren. Vilken lycka att få vara coach då :)

Llodra vann andra set ganska komfortabelt och jag hade grönt på bägge spelarna innan tredje set. I sista set backade jag den som servade, för att sedan sälja av vid hold flera gånger, och lyckades på så sett öka min vinst på bägge spelarna. Jag valde dock att lägge 2/3 av vinsten på Llodra och det var väldigt skönt att se han hålla ihop spelet under det avgörande tie-breaket.

Måste ändå ge cred till Söderling som spelade upp sig i tredje set och bjöd på en mycket spännande avslutning. Detta kan kanske vara början på en framgångsrik period för den fortfarande relativt unga svensken. Andraplatsen borde ge honom lite vind i seglen och förhoppningsvis kan han få bukt med sina hjärnspöken. Jag menar hur kul kan det vara att i betting-kretsar gå under smeknamnet Chokerling.

Nästa vecka är det turnering i Zagreb som Betfair sänder live. Det är även tävlingar i Memphis samt i Acapulco. Vi får se om den positiva trenden fortsätter då.

Inga kommentarer: