lördag 23 februari 2008

Jag konverterar

.
Den senaste tiden har jag varit allmänt pokertrött. Spelet fascinerar mig inte alls och jag finner det mestadels irriterande att spela. Precis som det bör när motivationen är borta har det heller inte gått speciellt bra.

Därför har jag startat ett nytt projekt. Att beta på tennismatcher. Tennis har alltid intresserat mig och de turneringar jag spelat på har resulterat i vinst. Mina insatser har varit modesta eftersom jag ogärna satsar hårt på något där jag inte har dokumenterad edge på lång sikt. Det var så jag byggde upp min poker-bankroll och det kommer bli så jag ska bygga upp mitt sportsbetting-kapital.

Tidigare har jag spelat rena vinnare i matchspel, baserat på min tro att startoddsen många gånger är felsatta. Mestadels har jag spelat underdogs, eftersom det är där dom största överodddsen erbjuds. Genom studier av diverse bloggar samt genom lite praktisk övning har jag kommit på att jag ska försöka kombinera min allmänt goda egenskap att hitta vinnare, med att trada under matcherna.

Detta sker på Betfair, vilket är en oddsbörs, där huset bara förmedlar spelen, och man kan spela i realtid ända till matchens sista boll. Poängen är att hitta situationer där marknaden överreagerar, lägga ett spel, som man sedan kan hedga när oddset återgår till det läge det borde vara i.

Tex: en spelare ligger under med 0-30 i egen serve, marknaden höjer oddset onormalt mycket. Jag spelar till det höga oddset, och eftersom spelaren ofta håller serven ändå, så kan jag själv erbjuda odds på den spelaren när han räddat sitt servegame. Genom att under matchens gång göra flera spel som detta kan man komma i en situation där man går plus oavsett vem som vinner matchen.

Har spelat en del matcher denna vecka under turneringen i Rotterdam, och har ett bra facit. Har nästan dubblat min insättning och jag hoppas kunna bygga upp ett spelkapital utan att behöva sätta in nya pengar. Mitt mål är att ha en hygglig bankroll lagom till Franska öppna. Historiskt sett har den turneringen genererat fanstastisk procentuell avkastning. Mycket på grund av svårigheten att sätta odds på grus. Det blir som ett helt annat spel, dom spelare som är topprankade kan hamna i trubbel mot relativt okända spelare. De bästa grusspelarna kommer framförallt från Spanien samt Sydamerika, och det går att hitta riktiga bjudodds.

Återkommer med mer information kring mitt framskridande i branschen...

Gällande mitt pokerspel kommer jag fortsätta spela, dock i mindre skala och ENDAST när jag verkligen känner för att spela. Tänkte även försöka spela lite turneringar och förhoppningsvis kan man hitta en klonk i någon lagom stor turnering och katapulta sig tillbaka i matchen. Turneringar har jag spelat mycket sparsamt de senaste åren, men jag tycker innerst inne att det är roligt plus att det är ett bra sätt att hitta ett snabbt uppslag. Den dagliga stressen över att få ihop mycket rejkback har gjort att jag inte känt att jag haft tid för turneringar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Helt sjukt!

Jag läste om en kille som försörjde sig på att arbeta och göra karriär och därmed skapa ett hyggligt leven... men det kan inte stämma va?

/Peter (som egentligen heter något annat)

Marcus sa...

Vaddå? Menar du att han jobbade och på så sätt tjänade stabila pengar för varje arbetad timme?

Det tror jag inte stämmer, låter som en typisk grej man hör i sagor.

Man ska inte tro på allt man hör, för varje gång något låter alltför bra så är det oftast överdrivet eller i värsta fall helt osant.