tisdag 26 februari 2008

Rolig sysselsättning om du har $340.25 över

.
Om detta stämmer in på dig har jag det perfekta tipset vad du ska göra med pengarna. Just nu pågår en snooker-tävling i England, Chanpions League. Formatet är gruppspel och alla möter alla i bäst av 4 frames.

Igår spelade Mark Williams mot Ken Doherty och förhandstipset favoriserade Ken Doherty aningen. Jag spelade inledningsvis $20 på Williams till 2,5 i snitt. Han tappade första framet som han borde ha vunnit då han fick första chansen. Nu valde jag att spela ytterligare litegrann till cirka 8 gånger pengarna. Andra framet gick även det till Doherty och nu kunde alltså inte Williams vinna. Inför frame nummer 3 spelade jag istället $50 på Doherty till 1,35 och skulle på så sätt ta en liten förlust ifall han vann.

Frame nummer 3 gick självklart till Williams, och jag var nu inne med ganska mycket pengar i relation till min initiala insats. Jag gjorde precis som jag aldrig gör när jag spelar seriöst, dvs försöker spela mig ur en knipa.

I frame nummer 4 gjorde Doherty en helt okej öppning. Williams dängde då i ett riktigt långskott och gick snabbt upp till 60-0. På bordet var det 6 röda kvar, alltså maximalt 75 poäng. 5 av dessa låg dessutom ihopklustrade och den sista var görbar. Dock ganska klurigt läge varpå jag trodde att Williams skulle spela safe. Om han gick på att göra den skulle han automatiskt spela in vit i klustret. Därför vore det onödigt att riskera hela framet när han egentligen bara behövde bevaka sin ledning. Listig som jag är spelade jag $340 på kryss till 1,3 gånger pengarna, vilket skulle ge mig en liten vinst på $20 såvida det osannolika inte hände.

Vad gör då Williams. Jo, han tar i för kung och fosterland, missar stöten, samt särar på 5-bollars klustret och släpper in dubbelräven Doherty på banan igen. Doherty gör ingen besviken (utom mig) och städar av lägget och vinner med 66-60, och fastställer min söta $340 förlust. På vägen dit vallar han även en röd, inte i mitten, utan i hörnet. En sådan stöt man gör en gång på 100 kanske.

Hela turneringen kändes lite uppgjord faktiskt. Normalt spelas snooker-tävlingar på små men eleganta arenor. Denna tävling sändes bara på Betfair och spelades i en källare som likaväl kunde varit scenen till Al Bundy's garage. Domaren var 400 år gammal och kunde knappt transportera sig runt bordet för egen maskin. Perfekt läge att liva in alltså! Antagligen delade herrarna och bestämde sig för en liten berg- och dalbanematch för att plocka upp lite döda pengar från idioter som mig. Stora gratts till er bägge och om jag någonsin ser Doherty live ska jag göra pellets av hans kära biljardkö!

That's it for now. Hörde att det är en speedwaytävling på sticksjö-isen som jag ska in och lasta på.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hahahahahahaha!
Du är fan bäst Gurk!

/Bengt H