måndag 10 oktober 2011

Jakobsleden

Den här säsongen spelar mitt lag "Grattis" i den högsta lokala squash-serien, med fulla förhoppningar om utveckling, framgång och att undvika att bli nedflyttad. Men hittills har det varit just grattis och då i form av stora jävla gratulationer till motståndarlaget.

Min egen matchvikt ligger på en bedrövlighetsnivå långt över vad som är acceptabelt och till följd av det är min kondition väldigt nära en kedjerökares.

Därför fick jag ett smärre utbrott efter förra veckans förnedring och lovade ljudligt att, ifall jag inte uppfyller uppställda mål, straffa mig själv genom att vandra pilgrimsleden i min ensamhet. Ett perfekt exempel på min egen förmåga att agera innan jag tänkt igenom konsekvenserna.

Den här leden har pilgrimer vandrat i urminnes tider för att besöka katedralen i Santiago De Compostela, där aposteln Jakobs relikskrin finns. Det finns olika sträckningar men det rör sig om en nätt promenad på cirka 80 mil. Av allt att döma kommer mitt eget relikskrin att kunna besökas efter ungefär halva vägen. Om jag nu inte sätter upp squash- och viktmål som jag klarar av att uppflylla.

Problemet är bara att jag inte riktigt vet hur jag ska formulera målen. För jag kan inte på förhand veta vilka spelare jag kommer att möta under året. Jag skulle möjligen kunna göra ett viktmål, men jag tycker inte det är riktigt rättvist då jag fortfarande kan utveckla min fysik betydligt utan att för den skull tappa massa kilon. Så jag får nog fundera lite på det här i form av hur det här löftet ska gå till.

Alternativt kan jag promenera i Sverige. Kungsleden kanske? För jag har länge velat fjällvandra och det skulle vara en njutning att få tillbringa en vecka vandrandes nästa år. På så vis kan jag trassla mig ur mitt löfte utan att tappa alltför mycket av min heder. I och för sig spelar allting en mindre roll eftersom mitt varumärke sjunkit i sammt takt som min vikt har ökat.

Jag har ställt den här frågan förut, men vem vill fjällvandra nästa sommar/höst?

3 kommentarer:

Benny Bling Bling sa...

Sign me up!

Då alla former av kistbränning är till min fördel.

Anonym sa...

Häng med till Nicosia istället. Vandra mellan pokerborden, baren, matsalen och snarklådan. Borde göra underverk med midjemåttet, lol. Ditt problem är inte dina mål eller målformuleringar. Ditt problem är exekveringen, du noble självbedragare. - Ska bara hoppa över mina löften idag, i morgon ska jag ...!
Even
Leg messerschmitt

Marcus sa...

Benny: Perfekt, då planerar vi in något till sommaren. Har väntat i ett decennium på att få gå.

Förresten får vi nog ta med starksprit eftersom det är så jobbigt att kånka på pilsner :)

Even: Ja, själva utförandet av hälsosamma saker har alltid varit ett stort problem.

I Nicosia tror jag unte utförandet skulle bli ett särskilt stort bekymmer alls. Snarare tvärtom, skulle dansa fram mellan barerna!