måndag 10 oktober 2011

Lambdasond

Ett annat ämne som gör min heligt förbannad är den här Audin som står registrerad i mitt namn. Det enda den vill är att jävlas med sin nervsvaga ägare.

För ett par veckor sedan började motorlampan att lysa trots att bilen gick precis som vanligt. Medan jag funderade på att lämna in den gick även högra stötdämparfjädern åt pipan och till och med jag insåg att det inte kunde vara smart att fortsätta köra.

Idag har jag varit in på verkstaden och fått felen definierade. Fjädern var mycket riktigt av och kostar 1500 plus 2 timmars jobb att fixa.

För att kolla motorfelet pluggade han in en sladd i bilen. Det tog 1 minut, kostade 300 pix och är en av få sysselsättningar som är dyrare per minut än att dricka shots i grupp och vara den som betalar.

Hursomhelst, det är en lambdasond som måste bytas. Även den kostar cirka 1500 plus lite jobb. Eftersom jag aldrig någonsin hört talas om en lambdasond är jag ganska säker på att bilverkstäderna, i ett hemligt don't-kiss-and-tell-samarbete, hittat på produkten för att tjäna lite extra pengar. När jag lite löst frågade vad det är för något fick jag enbart veta att den måste bytas omgående, för annars kan katalysatorn gå och en ny sådan kostar nästan 10,000 kr. Jag är inte imponerad och om jag släpar mig själv till Kina och frågar ut varenda invånare, tror jag exakt noll personer kommer nicka igenkännande när jag nämner ordet "lambdasond".

Klassisk skrämselpropaganda och i vanlig ordning är det jag som står på fel ände av vågen där den ena parten blir blåst!

7 kommentarer:

Bosse bildoktorn sa...

Lite som att gå till Tandläkaren... Inte direkt så att man ifrågasätter vad dom säger, nä man står med mössan ihand och betalar.

Marcus sa...

Bosse Bildoktorn: Bra liknelse. Tandläkaren är en annan, väldigt dyr, institution.

Till dig, om du vill sa...

Hehe, enda läsvärda blogginlägget denna morgon, nu ska jag sluta surfa blogspot medan det känns bra :)

Anonym sa...

Lambdasonden läser av syrehalten i avgaserna, så nu vet du /Rönnholm

Marcus sa...

Till dig om du vill: Ha! Så ska det se ut :)

Rönnholm: Klart som fan att du skulle veta precis vad det var för pryl. Jag skulle vilja ha en lambdasond som läser av min egen kokningshalt strax efter jag betalat!

Anonym sa...

Jag va ju nu med och lämnade in SYLen och kan ju inte påstå du reagerade nämnvärt på priset. Mer en axelryckning och ett leende då du hade förberett dig att få pynta 10 k
// Mer lamdasonder till folket

Marcus sa...

Jonas: Det är bara att acceptera att man blir utnyttjad och tagen fördel av. Ingen mening att kämpa emot det oundvikliga!