måndag 5 december 2011

Woods i kavaj?

Ibland blir man ologiskt glad över i sammanhanget obetydliga saker. 

Dagens glädje gav nyheten att Tiger Woods, efter två års torka, vunnit sin första tävling efter Elin-skandalen. 

Egentligen en helt obetydlig händelse och kanske finns det klara argument att tycka att Tiger inte förtjänar någon framgång efter sitt upprepade svineri. 

För egen del skiter jag i hans privatliv. Han är och kommer alltid vara min hjälte. Jag älskar idrottsmänniskor som är så stora att dom är större än sin egen sport. Tiger är verkligen ett varumärke. Utan honom hade Nike knappast kunna penetrera golfmarknaden på det sätt man gjort.

Vid sidan av varumärken behöver alla sporter ikoner för att till varje pris bekämpa konkurrensen från öst. I min bok finns det inget större hot mot mitt mediala idrottsintresse, än att tv-rutan fylls med asiater som vägrar visa någon typ av känslor. Kan inte annat än tro att det finns fler med mig.

Kan det vara möjligt att Woods når en ny period av världsdominans? Det vore häftigt och jag skulle garanterat bli rörd till tårar om han vinner US Masters till våren.


Inga kommentarer: