lördag 25 februari 2012

Berghs-introduktion och X3000-recension

Idag har jag påbörjat min Copywriting-kurs på Berghs, med en blixtvisit i Stockholm, där det hölls en introduktionsdag med träff av lärare och kurskamrater.

Egentligen gillar jag inte att hamna helt själv i en totalt ny situation, bland okända människor, eftersom det framkallar en viss olustighetskänsla som yttrar sig genom att jag inte framstår till min fördel. Såvida det inte handlar om en situation där jag besitter en enorm kunskap och trygghet. Vilket inte alls var fallet idag då jag mixades ihop med en 268st andra kreativa och, till ytan, väldigt sociala människor.

Men allting gick över förväntan. Samtliga jag pratade med var extremt välkomnande, trevliga och visade ett genuint intresse för kallprat med okänd person. Vår lärare framstod som väldigt branschkunnig och var samtidigt rolig, lekfull, svarade på frågor och belyste olika problem med intressanta exempel. Hans törst var det inte heller något fel på då han fick i sig tre öl på nolltid under det avslutande pub-minglet.

Nu sitter jag på tåget hem och känner mig väldigt nöjd med dagen. Sugen på att komma igång med kursens arbetsuppgifter så snart som möjligt, för att se om det finns någon talang inom området.

Tåget är för övrigt ett x3000-tåg och just nu går mina sympatier till SJ:s ledning angående kompetensen på företagets inköpsavdelning. Det jag visste om de nya tågen var kort och gott att hastigheten blir aningen reducerad på höghastighetssträckor, eftersom modellen inte lutar i kurvor. Vad jag inte visste var att man på köpet fick ett tåg som bullrar, skakar och kränger på en nivå som x2000 aldrig gjorde.

Den enda fördelen jag kan se är att inredningen är stiligare, bekvämare och mer funktionell. En liten tröst då man till en billigare penning kunnat bytt ut inredningen i befintliga tåg, och fått ett tystare, bekvämare och snabbare tåg.

Kanske är det så att den här resan är mer obekväm än andra resor, och att min reseberättelse är helt fel. I sådant fall ber jag om ursäkt å SJ:s vägnar. Jag vill inte smutskasta i onödan men just nu är mitt huvud fyllt av en stor, lysande neonskylt som lyder "WHAT THE FUCK?!", och som kommer fortsätta lysa till motsatsen är bevisad.

Inga kommentarer: