måndag 11 juni 2012

Fortfarande lösa

Dårarna från Hare Krishna (se här) står fortfarande kvar och förgyller tillvaron för stadens invånare. Bra jobbat Sundsvalls Kommun! Ge er välsignelse till ännu fler tvivelaktiga tiggare så kan, om allting klaffar, Storgatan förvandlas till det nya Katmandu.

För att slippa se människorna går jag numer omvägar. Vanligen på gatan nedanför. Jag går på Sjögatan alltså, vilket är en lustig tanke i sig, eftersom det var precis vad regionens yrkesflickor en gång i tiden gjorde. Men det är inget luderaktigt över mig. För så snart tiggarna är borta ska jag återigen vandra längs Storgatan och sponsra vår lokala dragspels-ensemble med småmynt!

Förresten åt jag precis en laktosfri youghurt och började fundera på varför alla mjölkprodukter inte är laktosfria? Inte många saker får så mycket negativ PR och att vara laktos på 2000-talet måste vara grymt otacksamt. På rak arm kan jag inte komma på att jag någonsin hört ett enda positivt ord om laktos. Givet detta, varför blir inte laktosfritt den nya standarden?

Ifall någon som är insatt kan svara på det här vore jag tacksam. Mitt intresse för ämnet är inte stort nog att förtjäna en google-efterforskning. 



2 kommentarer:

Doktorn sa...

är ingen läkare, men hyffsat kunnig om kroppen funktioner, Svaret på din fråga är förenklat: Enzymet som bryter ner Laktos (mjölksocker) behövs i tarmarna, om inte det får "jobba" försvinner det eftersom. Däremot är det enligt mej alldeles för mycket laktos i maten. därför kan man andvända låglaktosprodukter.

Marcus sa...

Doktorn: Okej, tack för informationen. Men hur fungerar tarmarna då får laktosintoleranta personer som har en nollkonsumtion av laktos?