torsdag 7 mars 2013

Om Paleo och att vara för dum för sitt eget bästa

I vissa situationer är jag mer än bara lite tafatt. Snarare så bortom rim och reson att det är ett under att jag överhuvudtaget fungerar.

För att illustrera min dumhet har jag rekonstruerat en bild över en situation jag hamnat i två gånger idag.


Följande händer. Telefonen ringer och efter ett par signalers letande hittar jag den under några papper. Jag tar upp telefonen och sätter den mot örat. Precis samtidigt inser jag att headsetet är inkopplat och att det går att svara genom ett enkelt klick på knappen. KLICK. Total radioskugga, jag hör ingenting i luren. Några sekunder senare går det upp ett ljus. Ljudet befinner sig i snäckan, och inte i själva luren som jag krampaktigt håller mot örat. Första gången kände jag mig bra jävla korkad. Andra gången övergick dumhetskänslan till en seriös oro kring min mentala hälsa.

Men över till någonting mer glädjande. Min paleo-diet fungerar alldeles utmärkt och jag har fått en fin start på min hälsoresa. För att hitta någonting negativt har min kulinariska fantasi varit sådär, och proteinintaget från måndag kväll till onsdag lunch har bestått av köttfärs. Enbart köttfärs. En enformighet som säkert får det att vända sig i magen på vissa. Personligen är jag inte i behov av så mycket variation utan uppskattar snarare enkelhet och rutiner. Plus att jag tycker köttfärs är rätt så gott.

Fast ikväll bestämde jag mig för att göra någonting mer kreativt. På färs, men den här gången av modellen lamm. Efter min senaste storhandling har en sådan förpackning trumfat kylskåpskamratskapet med sin snorkigt ekologiska attityd.

Direkt efter jobbet åkte jag till Coop på Medborgarplatsen i jakt på ingredienser och gudomlig inspiration. För jag hade inte den minsta idé om vad jag skulle göra. Jag började googla Paleo-recept och blev stående så länge att personalen nästan sa till mig att "här kan du inte stå och hänga utan att köpa något". En förmodad misstanke som i efterhand skulle visa sig vara helt obefogad. För som jag handlade!

Med mig hem fick jag bland annat koriander på planta (visade sig vara den förhatliga krydda jag länge förväxlat med citrongräs), färsk jalapeno, lime, lök, kokosolja (dyrare än guld, tack så mycket), avokado, tomat, färsk peppar och himalayasalt. Allt till den ringa kostnaden av en bättre utemiddag.

Med lite telefonassistans från mina vänner lyckades jag få ihop både lammfärsburgare, en smaskig tomatsalsa och ett fint litet snitt i högertummen.

Så här såg det ut när det var klart. Fint förpackat inför morgondagens färd mot kontoret. Men ni ser ju själva, det är fler beståndsdelar än i ett avancerat lego-bygge. Notera korianderkrukan uppe till höger. Inget märkvärdigt mer än att jag har färska kryddor som växer i mitt kök. Tralalalalala!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du är på GÅNG!! Åk med nu bara och tappa aldrig tråden. /Nils

Marcus sa...

Nils: Tack. Jag har en inbyggd förmåga att hoppa av såna här projekt. Men jag ska hänga i så gott det går.