onsdag 15 december 2010

The Town

...
Mitt i tragedi-sagan om mig själv har jag klämt in en bio-film.

Vi såg The Town, en bankrånar-film regisserad av Ben Affleck, som även har huvudrollen.

Den var bra gjord och storyn var helt okej, men av någon anledning kände jag ingenting nästan någon gång under filmen. Bara korta moment av riktig spänning och även fast det försöktes byggas upp en vacker historia, var det ingenting mitt kräsna sinne tog till sig. Tror det bottnade i en misstro mot karaktärerna på något vis. Jon Hamm passar bäst som Don Draper i Mad Men och inte som FBI-hövding. Skomakare bliv vid din läst.

Men 3 av 5 inkassokrav blir det ändå. Sevärd, men inte mer.

Den stora behållningen, förutom ett trevligt gäng som sällskap, kom innan filmen i form av trailern för Clintans nya film Hereafter. Matt Damon i huvudrollen som något typ av medium och bara av att se trailern kan jag garantera att det är en måste-se-film. Matt Damon levererar i princip alltid och det sista jag såg av Clintan var Gran Torino. En otroligt vacker historia som verkligen berörde mig.


10 kommentarer:

SiggiStardust sa...

Säg inte att du vill se HereAfter...vad kommer härnäst, en hyllning i form av "Den håller än" om filmen Ghost ?

Jag gissar att The Town inte skall "beröra" så som Gone Baby Gone, men jag håller med ang Jon Hamm

Marcus sa...

Siggi: Varför skulle HereAfter vara usel? Tycker att man på en trailer nästan oundvikligen kan bedöma om filmen kommer vara bra eller inte. Men det visar sig väl ganska snart.

Gone Baby Gone var bra, men strax efteråt såg jag Mystic River, och den kändes 12 resor bättre. Fast det är något med Casey Affleck som jag gillar. Tyckte han var bra i "The assassination of Jesse James" oxå.

K sa...

Agree. Jag sag The Town igar, kande inte heller nagot. Trist sa apan.

SiggiStardust sa...

Mystic River är WAY BETTER helt klart.

SiggiStardust sa...

Det jag ogillar mest med Hereafter genom vad man kan se på en trailer så är det mestadels Castingen. Att Matt Damon skall spela "jag har en gåva men det är inte en gåva, it´s a curse buhu buhu" känns lite avigt, och att ha Jay Mohr spela hans bror måste vart en brainfart av rang, Jay är komiker och klarar knappt av det utan att det skall bli pinsamt.

Men jag hoppas att jag har totalt fel och att filmen är kanon, för det var länge sedan det kom riktigt bra filmer nu. The Town och Inception enda dugliga 2010 typ.

Marcus sa...

Siggistardust: Det hoppas jag med, för jag fascineras av existentiella tankegångar. Eller egentligen inte med tanke på min dödsskräck, men kan fortfarande inte undgå att dras till dom.

Johan sa...

Jag har inte sett filmen. Men jag har sett Ben Affleck några gånger. Han råkar ha, enligt mig, ett oerhört irriterande utseende. Någonting med tänderna tror jag. Man tänker ju bara på att stoppa in en skiftnyckel i truten på honom. "Kling klonka" runt, för att sen stoppa in en hel toarulle med en kortsida inåt och ha han som "sextoy love you looongtime"! Väldigt roligt med "inkassokrav" som betygsskala. Vill man försämra ett btyg struntar man ju bara i att betala en räkning till. Riktigt God Jul!

Marcus sa...

Johan: Jag är inget stort Ben Affleck-fan såtillvida att jag inte ser alla hans filmer. Men eftersom jag gillar Will Hunting så otroligt mycket, har jag aldrig tänkt tanken att störa mig på honom. Men det kanske blir så från och med nu :)

hahn sa...

jag såg extended cut av the town, 20 minuter längre, och tycker iaf att den var värd 3.5 minst. För övrigt måste jag slå hål på myten om kraften av en klintan/damon combo med tanke på invincible, som sög apa.

Marcus sa...

Hahn: ashdfkaldhflakfhdkjlhfkajfdfk. Den får inte vara dålig. Jaja, allt annat går åt helvete så varför inte!