måndag 2 maj 2011

Att Bin Laden dödats, gör det ditt liv bättre?

Hela världen verkar befinna sig i någon typ av kollektiv glädjeyra för att Osama Bin Laden skjutits ihjäl. Tusentals människor befinner sig tex på Ground Zero, jublandes glada i full ceremoni över den "glada" nyheten.

Jag vet inte hur det är med er, men jag kände ingen som helst glädje när jag fick reda på det. Varken ur ett hämndperspektiv för det han har gjort, eller för att världen skulle kännas som en säkrare plats nu. Jag hoppas att jag aldrig behöver uppleva den dagen då jag firar en annan människas död. Även om det råkar gälla en terrorist som på sitt ansvar hade många oskyldiga människors liv, och jag tror att jorden skulle vara en mindre hatfull plats ifall fler hade samma inställning.

18 kommentarer:

Johan sa...

...precis sådär kände jag med. Därav mitt gillande över din välskrivna kommentar här på din sida.

Marcus sa...

Johan: Tack så mycket. Den där hämndhysterin är sannerligen en åkomma värdig att gräva djupare i.

Micke sa...

Så om dinko dinkonen, sundsvalls finske ärkefiende sedan 20 år tillbaka efter ett antal terroristgärningar, bla sprängde han discoteck oscar 98 och stora scenen gatufesten 2002 så hundratals sundsvallsbor dog, däribland några av dina vänner, äntligen skulle hittas och skjutas skulle inte du kunna tänka dig att gå ut på stan och festa för dina kompisar och skandera sundsvall sundsvall sundsvall??

Fredrik - ordflod.axnet.nu sa...

Håller med. Tänkte först "Det var på tiden!" när jag hörde nyheten på radion i morse. Det hela gick dock snabbt över till en obehaglig känsla när de kom in på tokfirandet i USA.

Anonym sa...

Du verkar ändå fira en annan människas död??

Marcus sa...

Micke: Näe jag tror faktiskt inte det. Det skulle inte ge mig mina kompisar tillbaka. Att bemöta våld med våld förstår jag inte riktigt, det tillfredställer en väldigt primitiv sida av människan som borde avhjälpts av evolutionen.

Marcus sa...

Fredrik: Ja, mycket sorgligt. Men samtidigt är det "vanliga" människor. Precis som min systerdotter skrev är det desto mer sorgligt att världens ledare uttrycker sådan glädje.

Marcus sa...

Anonym: Vems död firar jag?

Stolen sa...

Känns som om det var 10 år sedan man ens brydde sig om det stora skägget, att slå på stora trumman på detta viset väcker bara upp en massa elände..

Marcus sa...

Stolen: Japp nu blir han martyr och det kan det komma en massa elände av.

camilla sa...

om man ger tillbaka med samma mynt som terrorister så blir man ju lika dålig själv, näe håller med, inget att fira

IBetYouIWin sa...

Helt ärligt, det låter dumt att säga att man blev glad över någon annan människas död men det var exakt vad jag blev!
Hann knappt vakna förrän jag tittade på morgonnyheterna och jag blev fan GLAD.
Tokskägget har orsakat så mycket skit (som så många andra) att han skulle ha det. Jag hade blivit lika glad om han hoppat från ett stup.

Ingen är konstig för att man känner på ett visst sätt, vad är rätt och vad är fel.
Vad har man för relation till det?

Jag kan med handen på hjärtat säga att jag kan glädjas åt vissa människors död.
Hur sjukt det än låter...


Normalt eller onormalt? Vem vet...

Anonym sa...

Man undrar vem som skall bli USA's nya ärkefiende nu? Kommer inte på nån självklar kandidat efter att Saddam och binladin är borta.
Blir intressant att följa.

/öronvax

jamtblues sa...

Jag anser att USA är dom största förlorarna. Dom har jagat karljäveln i 10 år minst, detta har kostat enorma summor. USA är ju som bekant bankrutt och håller på att köpas upp av Kina.
Nu var nog Usama gammal och trött
och orkade inte fly längre, han vet att han kommer att bli en martyr bland sina likasinnade, som bara blir starkare av hans död.
USA borde gråta floder i sället för att jubla. Hur många amerikanska unga människor liv har det kostat, för att döda en gammal man.

Marcus sa...

Louba: Jag kan inte döma om det är normalt eller inte normalt att glädjas.

Jag anser däremot att det, istället fokusera på Bin Ladens ondska, vore väldigt intressant att veta vad det var som skapade hans enorma hat mot västvärlden. För den saken är klar, USA har inte alltid betett sig helt korrekt i den delen av världen.

Öronvax: Det lär nog dyka upp någon :)

Jamtblues: Ja, det har kostat många. Men å andra sidan var dom bortkastade liven lika många även dagen innan han dödades ....

IBetYouIWin sa...

Marcus: Det kallas religion. Kallas även skräp.
Har funnits alldeles för länge och det har förstört för människan lika länge.

Enligt helskägget så är vi alla i västvärlden orena, själv är jag inte riktigt beredd att hålla med.

Marcus sa...

Louba: Visst har religionen skapat mycket elände men islamismen är ju inte ondskefull i grunden. Bara när den tolkas på extrema vis.

Plus att han till viss del har rätt. Jag känner mig högst oren efter en präktig onsdagsfylla :)

disco sa...

Håller med fullt och fast.
Inte fira usch känns otroligt sjukt.
Nästa fiende är Nordkorea Amnestys rapport i veckan triggar igång.

Blir en väldigt besk smak av allting bara.