söndag 6 maj 2012

Horisontell söndag

Mina löften till trots blev det en liten sväng på stan igår, med små stopp både här och var, och som mynnade ut i att stänga Oscar. Det första jag hörde när jag klev in på Svenssons var insinuationer om att jag troligen förlorat en vadslagning om att gå ner i vikt. Vilket jag hade ett vagt minne av när jag blev påmind. Fast när jag och Hasse försökte bena ut detaljerna kom ingen av oss på varken insats, tredje person eller vadets exakta villkor.

På grund av gårdagens övningar har det inte varit någon hyperaktiv dag. Förutom intag av onyttig mat har jag sett exakt tio avsnitt av Californication. Nu är jag up to date och med tanke på hur mycket jag älskar karaktärerna och dialogen, är det otroligt att jag väntat så länge med att komma ikapp. Hank Moody är och förblir en legend. Även kul att Scott Michael Foster haft en framträdande roll. Trots min höga ålder skämstittade jag på Greek, där han praktiskt taget gjorde hela serien.

Kommande vecka blir ganska spännande för mig rent jobbmässigt. Det kan innebära mitt första rena in house copy-uppdrag. Vilket beroende på kundens budget kan blir mer eller mindre omfattande. Bara att hoppas att kunden vill köra en stor kampanj! Oavsett vilket ska det bli trevligt att få börja arbeta med renodlade reklamuppdrag.

Min utbildning är för övrigt klar om ganska precis en månad och det är rätt körigt den sista tiden. Vi fortsätter jobba på en uppgift som startade med att vi skapade tre koncept för en påhittad typ av mjölk, som innehåller så mycket näring att 33 cl täcker en människas hela dagsintag. Nästa dela av uppgiften är att göra en omfattande målgruppsanalys. Vår lärare föreslog att leva en dag som målgruppen.

Problemet är bara att mitt koncept riktar sig mot en målgrupp som regelbundet reser med flyg, tåg och buss. Aningen krångligt att leva sig in i den rollen, såvida jag inte hoppar på Östersundsexpressen imorgon bitti med de andra självmordsbenägna måndagspendlarna och scoutar utbudet i bistron.

Utifrån konceptet ska vi slutligen skapa en specifik kampanj i valfria medier och presentera lösningen på slutseminariet i Stockholm.

Jag har döpt min produkt till Instant och huvudbudskapet som ska genomsyra alla kampanjer är "Ditt nästa resmål". Nu gäller det bara att vara smart när det kommer till förpackning och val av media för att sy ihop en bra helhet.

Slutligen några sedvanliga ord om ångest. Ni vet det där söndagskonceptet som man inte riktigt kommer undan. En klok människa sa i somras att "bakfylleångest, det är bara en mental spärr som man måste ta sig över". Faktum är att det framstår som ganska logiskt ju mer jag tänker på det, även om det just då osade hybris. Söndagsångesten är bara en uppförstorad variant av min vardagliga ångest. Vilken jag på vardagar kan hålla full kontroll på. Tror att min sommarläxa i livs-skolan helt enkelt får bli att släppa min söndagsångest. Simple as that!

Inga kommentarer: