söndag 18 november 2012

Om alternativ till Klarna

Jag är en människa som inte riktigt tänker som andra. Min akademiska bakgrund och förhållandevis goda affärssinne spinner ofta iväg kring vardagliga situationer, och ger upphov till en massa helt ogenomförbara affärsidéer. Men som roar mig någonting oerhört.

I fredags på lunchen fick jag en sådan idé när jag såg servitrisen stå och bläddra bland några lappar. Som visade sig vara den krogens sortiment av obetalda notor. Spännvidden bland de som stod i skuld var allt från pålitliga hedersknyfflar till mindre respekterade figurer, vars skuld inte skulle köpas upp av tredje part för ens 10 öre per krona.

Trots att jag det senaste decenniet spenderat ett respektabelt antal timmar bland stadens vattenhål, har jag fortfarande aldrig gjort en nota på en krog. Mestadels beroende på att jag har obegränsat med pengar noll förståelse för hur man för fram frågan på ett sätt som är trovärdigt och inte alltför förnedrande. Har man inga pengar så har man inga pengar, och en ihopljugen förklaring om att man råkade använda plånboken istället för Dagbladet som fnöske till kakelugnen, kommer inte att låta trovärdig.

Men i verkligheten fungerar det inte så. De flesta som frågar om en nota ingår en tyst överenskommelse med bartendern. Personen bakom baren förstår att kunden inte har några pengar, och går i god för personen utan att behöva få en bekräftelse på hur det faktiskt ligger till. Medan ett fåtal personer kanske faktiskt har tappat plånboken eller kört pengarna i dokumentförstöraren, och får anses tillhöra gruppen av "notörer" att lita på.

Sedan gäller ju en nota bara på just den krogen. Vilket gör det lite trist när tankarna på att gå vidare dyker upp. Då måste man antingen ha samma möjlighet där, eller vänta några år till min affärsidé är realiserad.

Den heter Krogna och innebär att man kan samla alla sina krediter på en och samma nota. En revolution för den som är luspank och börjar få träsmak i baken.

Next big thing?

Inga kommentarer: