onsdag 14 november 2012

Grattis Grattis Grattis Grattis

En snabbis bara tills jag har någonting vettigt att säga.

Den här reklamen hittade jag på Resumé och den är helt fantastisk. Kan knappt sluta skratta. Tantens eviga gratulerande gör att jag nästan tror att den är skriven för mig personligen. Det vore intressant att veta hur många ironiska grattis jag skickat ur mig de senaste tio åren.



För övrigt har jag mått dåligt i två dagar nu. Hängig, orkeslös och lika alert som en kvarlämnad landmina. Orättvist minst sagt och jag hoppas på en bättre morgondag.

Just ja. Ni har säkert inte missat mediahypen kring videon där Sverigedemokraternas Erik Almqvist står och argumenterar en sen natt. Att förklara sitt eget agerande på att man vid tidpunkten mådde dåligt är en ganska bra räddning, och kan säkert till viss del stämma. Även om det såklart inte rättfärdigar beteendet. Det som däremot gör hela ursäktsprocessen så otroligt skenhelig, är att han så uppenbart ljuger när han i förra veckan förklarar för Expressens journalist att han inte har sagt dom sakerna.

Förhoppningsvis leder det här till att många av de osäkra SD-väljarna vaknar upp och tänker "men hey, det här var inte riktigt vad jag signade upp för".

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ang. det sistnämnda med osäkra sd-väljare: Jag antar att de flesta som röstar på SD eller funderar på att göra det är missnöjda med den förda invandringspolitiken.

Det lär de personerna sannolikt fortsätta att vara trots att företrädare i partiet beter sig olämpligt. Eftersom det idag inte finns något annat parti att rösta på för en invandringskritisk väljare så tror jag inte SD långsiktigt kommer att påverkas av detta.

En annan sak som talar för det är att sedan millennieskiftet så har ett otal skandalar omkring SD varit uppe i medierna. Sedan samma tidpunkt så har partiet växt från cirka 0,2% (valet 1998) till idag kanske 8-10% (om man kollar opinionsmätningarna). Partiet verkar således ganska resistent mot olika former av skandaler etc.

PS. Nu är ju detta ingen politisk blogg så jag har all förståelse för om du väljer att inte publicera denna kommentar.

Marcus sa...

Anonym: Jag publicerar alla kommentar, min blogg är förvisso inte politisk men samtidigt inget Kina.

Med reservation för begränsade politiska kunskaper.

Otvivelaktigen är merparten av SD:s väljare är missnöjd med invandringspolitiken. Somliga rena rasister men merparten är säkert rena missnöjesröstare.

Att SD växt sedan millenieskiftet är i min värld ett resultat av många andra omständigheter. Ekonomiska kriser, arbetslöshet och att många andra partier inte tagit upp invandringsproblematiken på ett bra sätt. Utan skandalerna tror jag SD sannolikt haft ännu fler väljare.

Men jag tror fortfarande att SD peakat och att det härifrån bara kan gå nedåt. Dels på grund av såna här saker men framförallt för att andra partier lärt från förra valet och insett att det finns ett stort antal väljare som baserar sina röster på annat än traditionella grunder.