tisdag 13 juli 2010

Hommage till kaffe

...
Det här med att dricka kaffe på morgonen är ett jäkla otyg som jag egentligen slutat med för länge sedan. Trodde jag. Men ganska snart efter att jag börjat arbeta har det blivit en obligatorisk kaffekopp direkt efter ankomst till kontoret var morgon. Morgonkaffets icke-existens handlade alltså inte om ett ställningstagande från min sida, utan mer om jag inte ens var vaken på morgnarna och således inte kunde svärta ner mitt nyvakna system.

Hursomhelst, nu är det som det är. Effekten av morgonkaffe är hemsk. All pigghet jag har i kroppen försvinner ögonblickligen, och ersätts av en pressande trötthet. Tillsammans med en morgon-snus får jag även halsont och känner mig orolig i magen. Det kan liknas vid en artificiell bakfylla, och hur man frivilligt kan utsätta sig själv för nåt sånt övergår mitt förstånd.

Det har heller inte blivit ett spår bättre sedan den färskmalda kaffebönan gjorde sitt intåg. Den forna tidens trött-kaffe, som legat vacuumförpackat i månader, var mycket bättre på den fronten. Det blev ett svagare kaffe och därmed lindrigare symptom. Men det var väl någon listig café-ägare som räknade ut att ifall man ska ta 59 kr för en Latté, ja då måste det vara lite tryck i grejorna.

Just ja. Det var gatufesten i helgen och jag är officiellt kurerad nu. Det var otroligt trevligt och i synnerhet våra semi-privata förfester på Stadshuset. Länge sedan jag hade så roligt. Så tack alla ni som var med och försökte ta rekordet i grupplångdrickning! Det gör vi om nästa år.

2 kommentarer:

Beatrix Vnunk sa...

Gatfesten ja... Dit skulle jag tagit mig. Verkar missa allt numera. Dock aldrig morgonkaffet.

Marcus sa...

Planera in Gatufesten nästa år så kan du kombinera det med sprit i morgonkaffet. Kan bli en jäkla resa!