onsdag 28 juli 2010

Inception

...
Igår fick jag en kraftig filmrevansch i form av biobesök med Montell plus respektive.

Att det var frågan om en revansch beror på att jag i måndags skulle spendera lite kvalitéts-tid med mig själv. Framåt 22-rycket stod film på agendan. Den senaste tiden har jag inte alls sett många filmer, utan mest tv-serier. Filmer tar lite längre tid och jag är ganska noggrann med att verkligen känna mig sugen. För mig brukar behållningen av filmer bli låg ifall jag inte känner mig i en bra och avslappnad sinnesstämning.

Planen var att beta av en av de cirka 60 flicks jag har på min bevaknings-lista. Valet föll på "The Boxer" med Daniel Day-Lewis, en av mina absoluta favoritskådespelare. Har länge velat se den filmen och, som den planerande människa jag är, har den legat på hårddisken och väntat på min uppmärksamhet. Efter 15 minuter gick det upp för mig att jag tittade på fel film, men med samma titel. Enligt IMDB ett riktigt lågvattenmärke. Märkbart irriterad (eftersom klockan var rätt sent) sparkade jag istället igång en annan film. "Terms of endearment", som Borgmästaren varmhjärtat har rekommenderat. Även det försöket gick åt helvete i och med att kvalitén var helt bedrövlig. Så måndags-filmen förvandlades till en måndags-kokning.

Men igår fick jag revansch. Vi såg "Inception". En helt otrolig filmupplevelse som fuckar upp hjärnan och tänjer på gränserna kring ens undermedvetna. En verkligt banbrytande film. Leonardo DiCaprio och underbara Ellen Page (tjejen man vill gifta sig med i Juno) var båda fantastiska. Överlag bra prestationer från alla rollinnehavare.

Christopher Nolan har skapat ett riktigt mästerverk. Riktigt snyggt filmad, schyssta effekter samt en intressant sido-historia kring huvudpersonens förflutna som vävs in på ett bra sätt. Den kan verkligen rekommenderas. Jag vill samtidigt flagga för att det är viktigt att vara alert när man ser den. Det är en rörig historia som kräver en del engagemang och tänkande. Men som sagt, väldigt givande.

Helgen innefattade inte lika mycket tänkande då det på fredagen var kräftskiva (sveriges tidigaste) och på lördagen var Norströms 30-års fest.

Bägge tillställningarna var jättetrevliga. Nordström hade bjudit upp till en rejäl fest och det snålades inte på någonting. Tack för det kompis. Värt att notera var att gästlistan, mig själv inräknad, var den största samling original som i modern tid befunnit sig på en och samma plats. Om sveriges myndigheter vetat om detta faktum, är det väldigt sannolikt att hela Norra Berget hade napalm-bombats.

I söndags botades en svår ångest med allehanda sällskapsspel tillsammans med Åhlen, Katarina och Julia. Jonas var fullt upptagen med att köra lill-Ivar till exxet i Sollefteå och gick därmed miste om chansen att bli stormästare i Hjärter och i Plump.

Det här känns som ett väldigt stressad och inte så välformulerat inlägg. Ber om ursäkt för det!

Inga kommentarer: