måndag 19 juli 2010

Tryffel

...
I torsdags fick jag en känsla snarlik den när en kristen får en uppenbarelse och ser Jesus himself rätt i vitögat. Fast det var inte mycket religiöst över min upplevelse.

Vi börjar från början.

Jag, Jonas och Åhlen åt middag på restaurang och av någon anledning började vi prata om tryffel. Till maten serverades det murkel-sås och, givet den krystade stämningen i vårt gäng (inga pratkvarnar), spann vi vidare på ämnet.

Vi hamnade i tryffel-träsket och som den tönt jag är drog jag upp ett gammalt Kalle Anka-avsnitt jag fortfarande minns. Där Kalle och Alexander Lukas försökte tjäna pengar på att leta tryffel. Med varsin tryffel-gris. Kalle fick fatt på en gris snabbare än Lukas och gav sig med försprång ut i skogen i jakt på den dyrbara svampen. Men som den olycka han är glömde han att sätta munkorg på sitt kreatur, varpå grisen slukade i sig all tryffel den fann. När grisen ätit sig mätt och tappat intresset för ytterligare tryffel-jakt fick Kalle beskåda Lukas glidande omkring på sin munkorgs-försedda galt, skördandes guld i skogarna kring Ankeborg.

Efter maten var resten av sällskapet tvungen att stilla sitt spelbegär och vi åkte till OK för inlämnande av en trav-rad. För en gångs skull ögnade jag igenom startlistan till den första dubbeln och vad möter mitt hästhatande öga?

Jo, häst nr 1 i DD-1 heter just Tryffel. Dessutom stod den i fina 43 ggr pengarna, trots bra startspår. Den travkunnige vet att det är ett tecken på både en häst och en kusk i plåt. Men jag kunde bara tänka "meant to be, meant to be". Med andra ord, att spela var en plikt. Så jag plitade ihop en rak dubbel med Tryffel som ankare.

DD-1 startade och det blev en strulig resa för Tryffel. Den otroligt rutinerade kusken styrde sitt ekipage från innerspår till ytterspår om vartannat och det såg inte alls ljust ut. Men strax innan upploppet krånglade sig Tryffel ut och vann till slut med ett par näbbar, efter en rejäl spurt i 18:e spår i höjd med åskådarplats.

Vid det här laget var jag helt säker på att dubbeln skulle sitta. För vad var annars meningen med att Tryffel skulle gå och vinna? Kvar var en spik i DD-2 för att 20 kr skulle förvandlas till strax över 5 lax.

Självklart blev det sprickning i andra löpet men jag tycker ändå det var en lustig incident. VIlken osannolikhet att först prata om Tryffel, och sedan av en slump hitta en häst med samma namn, som efter världens sjukaste lopp vinner till 43 ggr degen.

Nu kan jag lägga en till häst till min lista över favorithästar. Samtliga på listan finns där på grund av sina namn. Dom är:
- Krångel
- Krycka
- Tryffel (NY)

Inga kommentarer: