söndag 19 september 2010

Det enda politiska inlägget på ett bra tag

...
Då har man återigen varit och gjort sin medborgerliga plikt i det trötta äldreboende som, vart fjärde år, omvandlas till vallokal. Liksom förra valet var det ingen som helst uppståndelse kring mitt anländande till platsen.

Min vana trogen röstade jag blått. Folkpartiet i alla kategorier för att att vara mer exakt. Jag har alltid sympatiserat åt det hållet och tror att det är den rätta vägen för att göra Sveriges framtidsresa lite mindre besvärlig.

Att den kommer bli besvärlig är för mig helt självklart och jag hyser inga större förhoppningar om att Sverige kommer vara ett välfärdsland om sisådär 50 år. Snarare det motsatta.

Det kommer bli svårare och svårare för för svenska företag att klara den globala konkurrensen. Skattetrycket gör det ekonomiskt oförsvarbart för ett vinstdrivande företag att bibehålla produktion inom landet. Det finns miljontals löpande band arbetare runtom jordklotet som jobbar för en bråkdel av den svenska minimilönen, utan fackliga rättigheter som tex kollektivavtal, i länder där företag betalar minimalt med vinstskatt och arbetsgivaravgifter.

Lägg därtill det extremt dyra svenska skyddsnätet med a-kassa, socialbidrag, bostadsbidrag, barnbidrag, subventionerad sjukvård etc etc. Faktorer som inte existerar i många andra länder.

Med detta i åtanke står det ganska klart att det kommer bli SVÅRT att hålla upp vårt trygga och fina Sverige. Det krävs en gigantisk tekonologi-fördel för Sveriges företag. På en global spelplan där forna bananrepubliker närmar sig i ett rasande tempo.

Det låter hårt att säga det, men i framtiden tror jag faktiskt att var och en kommer bli tvingad att skapa sin egen lycka. Jag är verkligen FÖR ett Sverige där alla blir omhändertagna, men jag kan bara inte se det som en hållbar lösning i ett längre perspektiv. Därför tycker jag det är lämpligt att börja förbereda sig för att möta den verklighet vi alla visste skulle komma en dag.

Den verkligheten möter vi bäst genom att satsa på att sätta folk i arbete. Genom att skapa bra underlag för företagande och inte straffa den del av befolkningen som är framgångsrika, och därigenom sätter mindre drivna människor i arbete.

Att rösta för ett ökat bidragssamhälle känns för mig som att skjuta sig själv i foten. En temporär åtgärd som inte förbättrar någonting på längre sikt.

Ungefär som att ge bistånd till fattiga länder. Det hjälper just nu men bortkastade resurser på längre sikt. Rätt väg är att försöka få igång det fattiga landets ekonomi. Hjälpa industrin att komma igång (en del av ett biståndspaket kan vara löfte om etablering av utländska företag), hjälpa till med att riva handelsblockader gentemot grannländer. Sakta sakta dra igång ett hjul som stått stilla under lång tid och som steg-för-steg förbättrar villkoren för invånarna i landet.

Det låter känslokallt att tycka så här, men det är så jag tror.

Självklart tycker jag att det ska finnas ett visst skyddsnät. Att man ska verka för att sjukskrivna ska kunna rehabiliteras på ett bra sätt, att a-kassan ska finnas kvar och att samhällets mest utslagna på något vis ska kunna överleva. Likväl som jag tycker att man ska hjälpa till med resurser på ställen som drabbas naturkatastrofer och krig samt att övriga fattiga länder ska få ett visst bistånd just nu, och resten i form av åtgärder för att bygga på längre sikt.

Vem följer min linje in i ett framtida u-land kallat Sverige?


11 kommentarer:

Thomas Östros sa...

köper dina åsikter om bidrags sverige. Men är inte A-kassa nåt vi arbetande mäniskor redan betalt in?? Typ som att man inte ska få ut pengar vid en vattenskada på kåken eller om man krockar med bilen.... För mej är inta A-kassa ett bidrag utan en försäkring!!

Marcus sa...

Thomas: Vet inte om jag håller med dig där. Jag tror inte den fackliga medlemsavgiften täcker hela ersättningen. Möjligen en mindre del. Sen har ju arbetsförmedlingen en egen a-kassa som inte finansieras via några medlemsavgifter.

Men jag har inte benkoll på systemet och det är en av anledningarna jag anser mig alltför okunnig för att ha rösträtt.

Tycker det är rent vansinne att människor utan någon som helst kompetens ska få vara med och påverka viktiga frågor. Nu låter det här som att jag är kommunist eller radikal, och jag vet att vi lever i en demokrati, men det är bara en spontan fundering från min sida.

Anonym sa...

"Lägg därtill det extremt dyra svenska skyddsnätet med a-kassa, socialbidrag, bostadsbidrag, barnbidrag, subventionerad sjukvård etc etc. Faktorer som inte existerar i många andra länder."
I dom andra länderna får man dö av sjukdom om man inte hör till överklassen. Där kämpar majoriteten för vad vi i Sverige är på väg att lämna. Märkligt.
/liten människa

Marcus sa...

Liten människa: Märk väl att jag älskar den svenska välfärden, men som realist inser att vi inte kommer ha ekonomi att bibehålla den.

Och ja, det är en orättvis värld vi lever i. Tyvärr.

Anonym sa...

Men vilket dystert inlägg. Det ser ut att bli kallt i Sverige nu. Vart tog medmänniskan vägen? :(
Klart att man kan ha en fungerande välfärd om inte alla vore så pengakåta och bara se till sitt. Lite värme och kärlek kanske? Det tror iaf jag. /Kristin

Marcus sa...

Kristin: Ja jag vill inget hellre än att alla ska bli omhändertagna. Men ur ett realistiskt perspektiv tror jag inte det är ett troligt scenario. Tyvärr.

Min framtidshorisont för Sverige är ganska dyster. Men eftersom jag nästan jämt har fel hoppas jag även ha det i den här frågan...

Värme och kärlek är bra! Det vill jag oxå....

Martinsson sa...

Att alla ska ha det bra och ingen ska hamna i kläm är ju att vara naiv i överkant.
Kommunist-tänket är förlegat och människor i Sverige och i hela världen för den delen är för egoistiska för att ett kommunist-samhälle ska fungera. Skulle de rödgröna ta över skulle jag ha samma grundlön i princip om jag stämplade istället för att jobba, men jag vill inte stämpla jag vill tjäna mina egna pengar och att folk ska vilja jobba. Dessutom vill jag att de människor som lägger ner 5 år av sitt liv på att studera ska belönas för detta.

Anonym sa...

Ett bidrag som barnbidrag har jag ingen som helst förståelse för varför det finns. Varför skall vi som inte har barn betala för de som väljer att skaffa eller ej använd kondom! Det är inte bara bidragen som kostar utan sedan skall dessa barnföräldrar vara pappa lediga mamma lediga och de ska ha ut barndagar och vård av sjukt barn..... vilka drabbas? Vem får a de kostnaderna? Tycker det är ett sjukt system har man inte råd att finansiera sin dröm att få barn så ska man inta skaff barn! Jag vill ju ha en firrarri F50 mn ingn skattebetalare är väl villig att betala den år mig eller!

//F.R

Marcus sa...

Martinsson: Ja, jag håller med dig och tror också på att ge incitament för att arbeta hårt. Det för samhället framåt och drar Sverige framåt.

F.R: Är lite kluven i den frågan. På ett sätt håller jag med dig, men på ett annat sätt tycker jag inte att skaffa barn ska bli en klassfråga.

Utan barnafödsel kommer inte världen vidare och det känns ändå angeläget att människan ska leva vidare på den här planeten. Så jag är nog för att det ska finnas barnbidrag. Men jag tycker samtidigt inte att bidraget exponentiellt ska öka för varje barn man skaffar. Jorden har ett befolkningsproblem och att premiera mass-avling gillar jag inte.

Anonym sa...

Wonderful blog! I definitely love how it’s easy on my eyes and also the data are well written. I am wondering how I might be notified whenever a new post has been made. I have subscribed to your rss feed which need to do the trick! Have a nice day!

Marcus sa...

Anonym: Thanks, I really appreciate it.