måndag 27 september 2010

Sista valsen med Bredbandsbolaget

...
Ibland gör man saker utan plan.

Alldeles nyss ringde jag Bredbandsbolaget och ville återigen ventilera mitt missnöje kring att jag betalar runt 400 kr i månaden för mitt internet. För produkter jag aldrig sett skymten av. Tex ett säkerhetspaket för 39 kr/mån.

Bakgrunden är att jag för några veckor sedan ringde ett likadant samtal, men då blev totalt uppsnurrad och fick ett helt värdelöst erbjudande som jag skulle fundera på och sedan återkomma. Ett klassiskt trick eftersom 9 av 10 kunder glömmer bort att ringa tillbaka.

Men idag gjorde jag det. På deras hemsida stod det dessutom att nya kunder erbjuds Internet, TV & Telefoni för 249 kr/mån om man tecknar sig för 12 månader. Idioten jag pratade med kunde erbjuda mig enbart internet för 279 kr/mån. Dvs att det kostar 30 kr extra för att INTE få TV inkluderat.

Det räckte för att jag skulle tacka för mig så nu har jag avslutat mitt abonnemang. Utan aning om vad prisbilden hos konkurrenterna är. Men det spelar mindre roll. Jag ska gladeligen betala 400 kr i månaden hos ComHem bara för att markera att kundvård spelar roll. ELLER INTE. Martinsson, jag är en glad och pigg 31-åring med en vilja att samarbeta till tonerna av 250 kr i månaden. Finns det nåt vi kan göra?

Innan jag och Bredbandsbolaget skildes åt var han snabb att upplysa om att jag måste skicka tillbaka modemet. Eller låneutrustningen som han så fint kallade det. Vilket jag ska göra. Det ska skeppas i motvind med optimistjolle hela vägen till Stockholm, med förhoppning om att Östersjöns bräckta vatten orsakar oreparerbara skador.

För övrigt anser jag civil olydnad vara någonting vackert.

6 kommentarer:

Ola Eriksson sa...

Hallå,

Nu vet jag ju inte om du bor i ett Com Hem-hus eller inte, gör du det och allvarligt funderar på att byta leverantör tycker jag du ska kika på vår Bredbandsjämförare för att se vilket av våra bredband som skulle kunna passa dig bäst. Här kan du även se våra branschkollegors abonnemang för att få en bra uppfattning om vad som finns på marknaden.

http://www.comhem.se/comhem/bredband/-/297040/297040/-/index.html

Hälsningar,
Ola Eriksson, redaktör sociala medier, Com Hem.

Marcus sa...

Ola: Tack för tipset, jag ska kolla upp saken.

Väldigt vaket av er att bevaka sociala medier. Sånt gillas.

Anonym sa...

Personligen hoppas jag, för din skull, att du inte väljer just Com Hem. Jag har haft se som leverantör för några år sedan och det var tjall på linan minst 1ggn/vecka och det tog alltid timmar innan det fungerade igen - aldrig upplevt något bolag med så ostabil uppkoppling! Dock hade de trevlig och bra support men det var de väl tvungna till med så mkt problem.
Iofs kan de ha blivit bättre nu men jag skulle hellre välja annat bolag.

/Pal

Marcus sa...

Pal: Ja, jag är kluven i frågan. Har också upplevt trassel med Com Hem i en föreningslokal jag varit involverad i.

Men men, nu gjorde stoltheten att jag inte kunde ha bredbandsbolaget kvar. Så vi får se vad som händer.

Anonym sa...

Hm, de bjuder ju på TV i tolv månader för befintliga kunder just nu?
Jag flyttar precis och såg samma erbjudande om 249/mån för tv, bredband, telefoni. För min flytt ville de ha 700kr i flyttavgift, samt 349kr för bredband, TV:n kan de haka på senare, Telefon har jag redan som jag får en hundring rabatt (dvs gratis). Efter lite prat får jag nu gratis flytt, bredband, HD-box (TV), telefoni för 279kr/mån. Du måste lära dig prata med supporten tror jag, smek medhårs och använd vettiga argument, men hota eller kräv aldrig :)!!

Marcus sa...

Anonym: Jag är faktiskt ganska bra på att prata med supporter. Har ett sätt att prata som vanligen brukar få personen på andra sidan luren att anstränga sig lite extra för att hjälpa mig.

Men i det här fallet har dom allt att förlora, medan jag kan välja en konkurrent med exakt samma produkt. I sånt fall håller jag en mer formell ton och jag tycker det överstiger min värdighet att smeka medhårs i det fallet.

Allra bäst vore om jag inte ens uppmärksammade dom på varför jag vill säga upp mitt abonnemang. Då kanske fler personer skulle bli irriterade av samma anledning innan dom förstår att deras erbjudanden ej står i paritet med varandra.

Men tack för tipset. :)