tisdag 21 juni 2011

Jag och Lance

Man kan lätt tro att hälsosamt leverne genererar ett fysiskt välbefinnande medan en mer onyttig livsstil får negativa konsekvenser. Den tesen kan vi omedelbart förkasta.

Igår var det nämligen squashturnering. Jag överträffade min egen oförmåga och hittade på något knepigt vis ett sätt att vinna turneringen, trots att motståndet var så bra det blir i den här regionen. Nämnas bör att ett hcp-system tillämpas. I första matchen fick jag lämna ifrån mig några poäng men i de sista två matcherna fick jag börja på 0 och motståndaren på -8. Då varje set går till 11p ger det mig 8 poäng före till 19. Vilket kan låta mycket, men det är det verkligen inte när man möter spelare som håller alla bollar efter väggarna och knappt kan bli trött.

Trött ja. Anledningen till mitt obefintliga fysiska välbefinnande är just gårdagens enorma ansträngning. Jag har upplevt samma sak några gånger tidigare. Att utmattningen är så stor att jag passerat punkten för att kunna återhämta mig samma dag.

När jag kom hem och hade stretchat kände jag mig varm och kall på samma gång. Efter jag duschat höll jag på att frysa ihjäl, kände mig svullen i halsen och allmänt yrslig. Somnade runt 23:30 med täcket långt över huvudet och vaknade mitt i natten sjöblöt av svett. Idag är jag hängig, känner mig fortfarande yrslig och kan knappt snusa, trots att jag precis börjat igen och borde ha en sällan skådad nikotin-iver.

Ifall det här är priset man måste betala för idrottslig framgång, är jag inte intresserad. Den enda fördelen är att jag nu vet hur man rent fysiskt mår efter att ha cyklat Tour De France.

Inga kommentarer: