onsdag 5 september 2012

Överklaga p-bot

Nu när vi ändå är inne på lappar bestred jag en p-bot med följande brev idag:



Att det gick till inkasso var väldigt dumt, men i min enfald trodde jag att det räckte om jag betalade boten med mina vanliga räkningar i slutet av augusti. 8 dagar till första påminnelse (samma belopp) och ytterligare 8 dagar till påminnelse från inkassoföretag (påminnelseavgift på 160 kr). Totalt 16 dagar, plus vad jag trodde var ytterligare några dagars reaktionstid.

Det var just att jag räknade med den där reaktionstiden som blev mitt fall. Eftersom det här är företag som profiterar på människors minsta misstag finns det inte utrymme för någon reaktionstid. Efter exakt åtta dagar går nästa brev iväg. Tick tack. Som ett exakt kalibrerat jävla urverk.

Efter ett litet inspirations-speech från Sasse bestämde jag mig för att dom ska få arbeta för mina 160 kr. Mitt case är helt solklart. Jag hade en p-biljett som gått ut. Vilket handläggaren påpekade när jag ringde och frågade hur en överklagan går till.

"Men nu handlar det inte om det, utan om att ni ska få arbeta maximalt för mina 160 kr eftersom ni bedriver en vidrig verksamhet".

Hon förstod precis vad det handlade om och troligen är jag inte den första principfasta felparkeraren
som försökt sig på en minirevolt.

Så nu sitter jag och väntar på all dokumentation kring mitt ärende, inklusive avtalet mellan HOJAB och markägare Sundsvalls Kommun.

4 kommentarer:

Mattias H sa...

Underbart Gurkan. Lycka till och väntar med spänning på uppföljningen. Ska de prompt ha in de där 160kr så kan jag sponsra med en fernet nästa gång jag ser dig ;)

Marcus sa...

Mattias: Tackar! Skönt att höra. Spritsponsring ska man aldrig underskatta, fråga bara A-lagarna på bussterminalen!

Anonym sa...

hur gick det med detta ärende?

Marcus sa...

Det gick precis som jag hoppades på. Att dom fick anstränga sig för att skicka kopior på allt möjligt. Jag blev tvungen att betala boten, men jag sänkte lönsamheten så gott jag kunde.

Tack för frågan!