måndag 15 oktober 2012

Hopprep i tio minuter

Hur jobbigt är det egentligen att hoppa hopprep i tio minuter?

Åsikterna går isär. Vissa tror att det är jobbigt utav helvete medan andra näbbvisa restaurangägare menar att det är marginellt jobbigare än en parkpromenad.

Denna fenomenalt ointressanta frågeställning uppstod efter en diskussion kring min obefintliga fysiska form, och hur jag med ett bättre flås skulle kunna spela jämnare squashmatcher mot Sundsvalls duktiga spelare.

Hans tips var att jag skulle ge mig ut i spåret. Mitt tips var att minska ner på krogbesöken. Onekligen ligger förslagen en bit ifrån varandra när det kommer till ambitionsnivå så jag la ett motförslag om att tio minuter hopprep om dagen skulle räcka långt. Åt vilket han fnyste och menade att det skulle ge exakt noll effekt.

Jag lovade att ta med ett hopprep till squashen ikväll och det är min förhoppning att få en instruktion kring hur jäkla oansträngande det är att logga tio minuter med ett snöre roterandes övanför huvudet. Till och med är jag så schysst att jag valde ett rep med kugghjul som praktiskt taget snurrar av sig själv.

Just ja. Att vara stressad när man går över gatan är INTE en bra idé när det är en sopbil som kör förbi. Jag hade näsan för långt fram och fick varenda tänkbar nyans av sopor in i systemet, där sopbilens framåtrörelse agerade hårtork och skjutsade på doften.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ta lite av varje då Gurk! 10 min hopprep(det är ju ändå inte jobbigt), 30 min jogg/löp, håll det 3 ggr i veckan, så är du snart i toppform. Att du tar en cigg och ett järn emellanåt är marginellt då... :)
...och kalla mig inte näsvis! ;)
/T (din bäste PT, fråga hedersG)

Marcus sa...

T: Det var ju näsvist ända tills du stod och snurrade det där förbannade repet som om du aldrig gjort någonting annat.

Dessutom har du helt rätt. Med rätt nivå på träningen kan man leva lite dekadent utan att det gör någonting. Det är en bättre väg att gå än att inte träna och försöka minska ner på dekadensen.

Men det är här karaktär kommer in, och sådan föddes jag tydligen helt utan.

Och angående Gurra var det fantastiskt att du brann så illa över hans smitningar att du beställde in en stripstallrik med extra mycket dressing åt honom.