måndag 29 oktober 2012

Singelrättvisa

Har har vi vardagsidioti och prislogik av finaste modell.



Ekologiska ägg. Finns i 6-pack och 10-pack. Priset per ägg är 3,39 för 10-packet och 3,32 för 6-packet.
Hur har vi det med logiken ICA Esplanad? Har ni en kartell med kocken på Sea Street Sushi som idkar samma prismodell?

Att hålla ett högre pris per enhet för ett storpack strider mot egentligen all form av logik, utom den som Tony precis presenterade. Han var med via telelänk (är man 34 ska man börja träna på att svänga sig med gamla ord) i butiken och sa:

"Fast jag tycker det där är sjukt rättvist. Varför ska familjer, som redan har så ofantligt mycket mer pengar än oss singlar, behöva få rabatt när dom handlar mat? Vi får köpa små förpackningar av allt för annars hinner det bli gammalt innan man ätit upp det."

Jag är böjd att hålla med. Familjer har det alldeles för bra. Halverade kostnader för boende, mat och mycket annat. För att inte tala om kostnaden för krogliv. Det spelar ingen roll hur många sittgräsklippare, blöjförpackningar, sekatörer eller högtryckstvättar man tvingas köpa. Det kan aldrig bli lika dyrt som en livsstil i dekadensens tecken.

5 kommentarer:

Besserwisser-Jejk sa...

Ja, man blir sjukt rik av att skaffa barn! Säckatör? Jag trodde bättre om dig än så...

Marcus sa...

Jejk: Vad snackar du om? Sekatör står det ju! :)

Algot sa...

Det är alltså första gången du har upptäckt att det är dyrare att köpa mer, alltså att styckepriset blir dyrare, det har jag påpekat i minst 10 år men är väl aldrig nån som lyssnar på mig. Droppen är när jag såg en bytta smör, bordsmargarin eller kalla det vad fan du vill, det heter Lätt&lagom, det här var för kanske 7 år sen nere på CityGross. Då kostade en ask men 400 gram ca 18 kr och ask 600 gram 17 kr, bräck den du.

Marcus sa...

Algot: Ja det händer väl att man upptäcker sånt ibland. Oftast när det gäller kampanjvaror, då priserna kan vara rejält skruvade under korta perioder. Men förutom vid kampanjer tycker jag det är ovanligt att se ett högre styckepris på en större förpackning av samma märke.

Smörhistorien är sjuk, även fast det i det fallet blev billigare ju större förpacknng man handlade. :)

Algot the one and only sa...

Nej givetvis så vara det ingen kampanj jag pratar om, kolla tex på affärer som säljer grädde, då kommer det att vara dyrare att köpa en liter grädde än att köpa 2st halvliters grädde samanlagt. Titta när du är på en affär så får du se, jag har till och med tagit upp det med en chef på CityGross men fick inte nåt vettigt svar, tror han tyckte mest jag var konstig som kunde lägga tid på såna bagateller.