torsdag 20 januari 2011

Porto

...
Sitter just nu på balkongen och tittar ut över ett alldeles underbart Las Palmas. Vi kom igår och har haft en underbar första dag som mestadels spenderats vid hotellpoolen. Solen har varit alldeles lagom varm och för varje sådan här dag, orkar man med kanske åtta dagar i snöhelvetet hemma i Sverige.

Inklusive alla spelare från MaxiPlay är vi nio stycken. Mig och Jonas inräknad. Alla verkar glada och nöjda och för en timme sedan började Main Event. Vi ska precis sätta oss i en droska och åka bort och följa turneringen.

Förutom rapport från pokerturneringen kommer det nog att drickas en hel del.

På tal om dricka. Inatt var jag och Jonas på jakt efter mat. Taxichaufförerna kan exakt ingen engelska och av vad vi förstod fanns det inga nattöppna matställen. Ganska besynnerligt i en krogtät stad med över 400,000 invånare.

Däremot pratade taxichaffisen om "porto", vilket betyder hamnen. Att det skulle finnas någon typ av restaurang där. Han körde oss dit och jag var minst sagt orolig. Vi körde ut mot den relativt stora hamnens yttersta pir. Passerade lyftkranar, fraktskepp och containrar. Till slut kom vi fram till en liten nattöppen restaurang.

Hamnar är inga områden man normalt vill vistas i. Gamla sjömän, prostituerade och kriminellt slödder är min bild av vilka som generellt befolkar hamnområden. Men inte i Las Palmas hamn.

Där var det BARA poliser. Cirka 40 stycken snutar som satt där och åt nattmat. Otroligt nog var en av poliserna svensk och han var otroligt trevlig. Skjutsade oss hem i polisbil och gav oss sitt nummer "ifall ni skulle stöta på problem under veckan". Vilket vi garanterat kommer att göra.

Hela händelsen var ganska bizarr och det är just sådana saker man uppskattar. Att snubbla rätt in i annat än turistfällor. När man får se resmål från ett annat perspektiv än som turist. Det här var en sån verklig upplevelse som jag aldrig kommer att glömma.

PS. Jag och Christian är officiellt regerande mästare i Paddel-tennis. Vi höll stor föreställning och gjorde snabbt jobb av Jonas och Danne Johansson DS.

Ses och hörs....

2 kommentarer:

Anonym sa...

Puerto heter hamn på spanska, Porto är en stad i norra Portugal och centurm för portviner. Even

Marcus sa...

Even: Tackar. Eftersom jag är på ett sånt fantastiskt soligt humör tänker jag inte ens vara varken dryg eller ironisk.

Men du här rätt. Puerto skulle det vara.