lördag 12 januari 2013

Lastat i bakluckan

Jag är en tillbakadragen människa och därför tänker jag säga det här så ödmjukt det bara är möjligt. 

JAG DANSAR ÅTTOR KRING MIN VITA MÅNAD!

Det är rena uppvisningen. Jag har dinerat ute två kvällar i rad (på typiska dricka öl/vin restauranger) och inte bara beställt soda till mig själv, utan även inspirerat mitt sällskap att följa mitt exempel. Igår Linda efter efter en högintressant LaChapelle-sejour på Fotografiska, och idag Rosen som efter maten följde med på bio.

Vi såg Gangster Squad, vars handling kretsar kring försöken att driva östkustsgangstern Mickey Cohen ut ur Los Angeles. Med bland annat Sean Penn, Ryan Gosling, Josh Brolin, Emma Stone och Nick Nolte. Ja, en jäkla ensemble helt enkelt. Filmen var väldigt våldsam med en stor portion humor och finess. Lite som en Guy Ritchie-film under en annan tidsepok. Klart sevärd. 

Filmen i all ära, men den stora snackisen är att Ryan Gosling har snott min frisyr. Nästan på pricken. Med den lilla skillnaden att mitt hår är en smula längre. Troligtvis för att han har råd att få sin frisyr trimmad dagligen, medan jag lever i en mer gråskalig ekonomisk verklighet.

Slutligen. På vägen hem från Medborgarplatsen passerade jag världens konstigaste kiosk. Som konstigt nog var öppen kl 23:30 trots att det låg rätt långt från Götgatsbacken. Lokalen var en gammal frisörsalong och två rejält utnötta frisörstolar stod närmast dörren. Och är kanske fortfarande i bruk. Inte för att jag skulle låta den mannen röra mitt hår, oavsett hur fattig jag än vore. Hur som helst, själva kiosken var längst in.

Medan jag väntade på min växel kunde jag inte låta bli att notera den lilla hörnan med porr strax bredvid kassan. Några olika tidningar och ett antal dvd-filmer. En av filmerna hade det fantastiska namnet "Lastat i bakluckan". Jag orkar knappt förklara hur okontrollerat mycket jag började skratta åt det i min nyktra ensamhet. Men det var ingen vacker syn och butiksinnehavare hade mig nog på antingen svamp eller på gränsen till ett nervöst sammanbrott. Vi avslutar så tror jag.

2 kommentarer:

Anonym sa...

och flaskan dansade ännu större åttor kring dig... Berätta vad som hände den 13e Januari... // Jinxbloggning

Marcus sa...

13 januari var en färgsprakande dag. Då drack jag exakt 6 st öl och hade hur roligt som helst.