tisdag 29 januari 2013

Törst och Wordfeud

Jag har vänner som är törstiga. Av allt att döma mycket mer törstiga än vad som kan anses normalt och acceptabelt i ett fungerande samhälle.

I två separata samtal har samma person uttryckt följande:

Om att flytta till söders höjder:
Jag: Nu när du ska flytta vore det verkligen kanon om du kunde bosätta dig på Söder.
Han: Det blir det ingenting av med! Varenda gång jag går omkring riktigt bakis på Söder i jakt på ett vattenhål, ser jag bara alternativmänniskor som sitter och dricker te. Jag älskar Kungsholmen. Den totala avsaknaden av caféer gör att man bara kan träffas på krogar.

Inför förra lördagen (jag deltog inte!):
Han: Imorgon ska vi till Gamla Stan på full flaska. Varenda Sundsvalls-bo som bor i Stockholm kommer att ansluta. Jag tror vi blir uppåt 20 personer.
Jag: Ska ni dit på dagen eller på kvällen?
Han: Dags-sittning såklart. Med så tidig start som möjligt. Vi tänkte låtsas att det är St Patricks Day!
Jag: Haha, när är egentligen St Patricks Day?
Han: Ja, det är snart. Någon gång i Mars tror jag.
(Min vän tillhör de kortväxta och borde kunna spela rollen som leprechaun till perfektion. Särskilt om man tar hans välbetalda jobb och på gränsen till obehagliga förmåga att spara, i beaktande, red anm.) 

För övrigt gjorde sig mina fördomar påminda på lunchen häromdagen när jag såg en kille i arbetarkläder sitta och spela Wordfeud. Det enda jag kunde tänka på var att han maniskt försökte peta in ordet "Öhhhhhhh" på spelplanen, utan att förstå varför det aldrig fungerade. Trots avsaknad av både a:n, ö:n och matchande bokstäver på brädan. Vilket är tämligen lustigt med tanke på att jag anser mig vara relativt ord-smart, men under min Wordfeud-karriär ändå fick stryck av både kreti, pleti och deras kusiner från landet.

Inga kommentarer: