torsdag 3 januari 2013

Snart dags då

Det är jävligt körigt just nu!

Planeringen och genomförandet av min stundande flytt har skötts på ett precis så uselt sätt som bara jag klarar av att ordna. Allting bygger på att jag är en sista-minuten-person och det innebär att vänta in i det sista med att ta tag i saker. Det är en kvarleva från tonåren då ogjorda skoluppgifter löstes på en kväll. En dum-i-huvudet arbetsmetodik som knappt ens fungerar i teorin. Än mindre i verkligheten när man är vuxen och har för stora arbetsuppgifter.

Som en bonusvinst blir det extra svårt att hantera små vardagliga spratt. Alldeles nyss stod jag vid parkeringsautomaten i 10 minuter och provade fyra olika kort. Inget av korten fungerade och just då förstod jag tanken bakom att tillverka maskinen i praktiskt taget oförstörbart material.

Vad ska man säga om nyår? Kanske att jag hade hur kul som helst, att jag var omgiven av flera av mina favoritpersoner, att det blev en otroligt sen kväll, att det får anses vara mitt officiella avsked från Sundsvall och att det efterföljdes av två dagar med full turbulens. Planen att infoga några bilder blev efter en snabb överblick inställd. Fotografer ska inte dricka i tjänst.

Sedan har jag så sakteliga börjat lyssna på Filip & Fredriks podcast igen, efter att ha haft ett drygt års uppehåll. Podden är som vanligt underhållande och bra, men i dagens avsnitt hakade jag upp mig litegrann på Filips berättelse om sin nyårsfest i L.A. Förutom att det verkar viktigt för honom att bevisa att han lever ett bra liv därborta, beskrevs en gästs medhavda "Case Logic-fodral med droger" på ett sätt som jag hatade. Jag tycker faktiskt att offentliga personer har ett ansvar att inte beskriva droger på ett alltför förskönande sätt. Även om man är drogliberal och kunnat hantera droger på ett icke-problematiskt vis, är och förblir det ett stort samhällsproblem.

Slutligen, av någon anledning läser jag alltid alla dagstidningar bakifrån. Förutom Dagbladet som jag läser från rätt håll. Någon som kan gissa varför?

På tal om det hittade jag en mycket intressant sida om bra sms lån.

Vi ses på sydligare breddgrader!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nu vet jag inte vilket avsnitt av Filip & Fredrik du refererar till, känner inte igen case-logic historien. Men, dom pratar väl om droger på ett lättsamt sätt i nästan varje podcast?! Är det inte deras ansvar att utifrån deras ögon ärligt beskriva världen? De flesta som använder droger får aldrig problem, så varför hyckla? Alkohol är dessutom ett mycket större samhällsproblem, men den förskönas och romantiseras ofta och utan kritik, bla i denna blog som har ”bakis” fetast markerat i taggmolnet...

Marcus sa...

Anonym: Det var det senaste podd-avsnittet som kom den 3 januari.

Du har helt rätt om alkohol, det är ett gigantiskt problem som lindats in i någonting socialt acceptabelt. För mig är det också just det som gör att jag tycker det är mer rumsrent att prata om alkohol. För vi har som samhälle valt att tillåta alkohol och att förbjuda droger. Sedan är jag fullt medveten om att alkohol har en stor underliggande problematik.

Man får naturligtvis tycka vad man vill om droger. Jag är helt anti droger men är relativt övertygad om att marijuana kan vara mindre skadligt än alkohol.

Du säger att "de flesta som använder droger får aldrig problem, så varför hyckla?"

Utan att vara någon expert är jag tämligen övertygad om att en betydligt högre procentandel får problem med droger än med alkohol. Långsiktigt eller kortsiktigt. Och om droger legaliserades skulle den siffran sticka rakt åt helvete uppåt. Allt annat är bara naivt att tro.

Sedan är inte jag på något sätt en offentlig person som känner det minsta ansvar att informera och ta hand om min publik. Något som jag skulle göra om min situation vore mer offentlig.

F&F har ofta pratat om droger på ett lättsamt sätt. Men oftast i form av gamla historier kring när olika substanser testats, där jag fått intrycket av att det var någonting som hände då. Den resan eller den kvällen.

Just den här situationen berörde denna nyårsafton, och även om det inte var Filip som tog någonting, tyckte jag att undertonen var förskönande på ett inte alls snyggt sätt.

Tack för synpunkten.