fredag 5 mars 2010

Flanellskjorta från Dressman

...
Jag har hängt med Hedersgurra idag. Han är nyss hemkommen från en två-veckors vistelse i Stockholm. I huvudstaden har han, förutom att arbetat sporadiskt, druckit och spelat poker. I den prioritetsordningen.

Under dom första dagarna gjorde han som han brukar göra vid live-spel. Nämligen vinna ihjäl sig. Jag vet inte exakt hur mycket han plussade, men det var väl i krokarna av sjuttiotusen. Innan han återlämnade pengarna till stockholms pokerelit hann han med en liten shopping-runda.

På NK fyndade han en Burberry-skjorta till det facila priset av 1900 kr. När Gurra handlar skjortor som kostar mindre än tiotusen är det tydligen kutym att inte prova plagget.

Samma kväll, innan pokerpasset, provades skjortan hemmavid. Till Gurras enorma förtret visade det sig att skjortan var aningen snäv i trakterna av nedersta knappen. Vilket tiltade honom någonting oerhört, och fortfarande låg som en vagel i ögat när första pokerhanden delades ut. Pokerkvällen slutade i moll. 30.000 kronor back.

Dagen efter fanns det inte ett spår av ångest kring den dubbla månadslönen som eldats. Däremot brann han någonting enormt på att skjortjäveln inte passade som den skulle. Vilket resulterade i ytterligare en backdag på 20 lax.

Det här kanske är svårt att förstå för icke-spelare, men jag finner det helt otroligt roligt att en snäv knapp irriterade mer än 50 kex i sjön.

Trevlig helg. Mycket nöje ikväll. På spåret samt Solsidan. Grattis till alla som håller sig borta från krogen.

2 kommentarer:

Andreas sa...

Jag säger som legendaren Margit Desai gjorde när hon avslutade en lång harang i ett email till mig om hur jag bör leva mitt liv och den oroväckande låga frekvensen besök hemma hos dom, "Håll dig borta från spriten, helt och hållet."

Marcus sa...

Andreas: Haha, underbar kommentar. Särskilt att hon lägger till "helt och hållet" på slutet.

Om du och Robert tävlade om vem som hade mest Margit i sig, skulle han spela i elitserien och du i korpligan.