lördag 29 maj 2010

Krångel är helgens häst!

...
Man kan tro att migration har blivit på ropet igen. Sisådär 150 år efter det begav sig sist. Alla jag känner har packat sina väskor och satt sig i första bästa transport härifrån. Att köra hästdroskor har aldrig varit så lönsamt.

Nu ska dom inte hela vägen till Amerikat och, om jag inte har en extrem tur, kommer dom tillbaka lagom till början av nästa vecka. Bakfulla och slagna så som man bara kan bli av en elitlopps-helg.

Det kan omöjligt finnas någon motsvarande helg i Sverige som sliter på samma sätt. Såhär kan upplägget se ut:

Torsdag: Planerad lill-drickning direkt efter ankomst. Slutar i monumental-fylla och en sprucken plan om att vara fräsch på fredagen.

Fredag: Tillsättning vid lunch på Friday's i Kungsträdgården. Full rosé-vins festival och det är inte ovanligt att någon får dricka-stopp redan innan solen börjat dala. Sedan middag på dyr restaurang fastän alla är så fulla att dom inte skulle kunna klara ett skilja på maten från Falafel-kungen och Edsbacka krog. Vidare till Undici och full drink-vevning. Repeat until drinkarna kommer upp samma väg som dom åkte ner.

Lördag: Upp tidigt för att hinna till travet. Väl där blir man ståendes i Kongress-baren hela dagen. 5 meter till både bar och travkassa. Vi säger hejdå till en ansenlig summa pengar. Men moralen är ändå på topp. Tillsammans med 25.000 andra är det full jakt på en taxi in till stan. Ny middag, ny undici-sväng och nytt centiliter-rekord i alkohol.

Söndag: Keps helt i plåt. Ut på travet igen. Samma kongress-bar, samma icke-samarbetsvilliga hästar och där fick ännu en respektabel summa pengar vingar. Men vad gör väl det? Sprit är livet! In till stan igen och ny middag. HALSBRÄNNA!! Så till den milda grad att man blir tvungen att gå till hotell Anglais och snyfta till sig några Samarin-tabletter för att överhuvudtaget kunna dricka någonting mer.

Måndag: Tårar och åter tårar! Ångest över allt. Över alla pengar som eldades. Över att behöva checka ut redan vid 14-tiden. Över att behöva sitta i en bil i 4 timmar. För att ens klara dagen blir man tvungen att lova sig själv en massa saker man inte kommer hålla. Ingen sprit förrän snön faller är en klassiker. Gå i kyrkan och söka bot är en annan.

En kombination av flera faktorer ger den där utomjordiska ångesten jag pratar om. Pengaförstörelse, bakfylla och nästan ingen sömn är huvudingredienserna i den soppan. Lägg därtill full puffning, nerspilld skjorta, onda ögon från hotellpersonalen, munsår och blå-öga. Ja, ni förstår själva.

Sist jag var nere hade jag sån ångest att jag slutade snusa i ett helt år. Med tanke på hur mycket jag gillar mitt Rapé Portion var det ingen liten ångest. Nästa gång jag åker på elitloppet kommer bli den dagen helvetet fryser över.

-------------------------------------------

Helt otippat har jag fått en hel massa pokerhänder spelade idag. Det gick knackigt från början med det gick till sig på slutet. Jag blir alltid lite chockad över vilken action det är på fredagkvällar. Jag har blivit check-raisad ur skorna hur många gånger som helst ikväll. Men jag ska inte klaga. Det blev ett litet plus innan det var klart och nu blir det tidig sömn eftersom jag ska upp redan kl 08. Det är klubbmästerskap i squash och jag spelar min första match klockan 10.

Efter turneringen ska vi grilla och ta ett par öl. Förhoppningsvis har jag sån sinnesnärvaro att jag hoppar över krogbesök. Jag har nämligen tusen saker att göra närmaste dagarna. Bokstavligen. Med lite tur regnar det imorgon. Det minskar chansen till utgång med närmare 75%.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Du... jag var H E L T slagen igår kväll efter detta Elitloppspokertraumavecka på CC. Jösses.. Fi fan, det räcker. Slutade på några ynka k plus efter en berg och dalbana resa som heter duga den här veckan. Hoppas allt är väl med dig.

kram
dilba

Marcus sa...

Dilba: Jag trodde du hade så mycket energi att du inte kunde bli slagen :) Men poker är slitsamt. Liten tröst i natten att du fick göra några k alla fall. Och samtidigt åka karusell. Varje barns dröm på nåt vänster.

Allt är bra med mig. Tänkte åka till sthlm om några dagar. Fast det är osäkert hur mycket poker det blir eftersom jag har fullt upp med andra aktiviteter. Skratt-stock och rosévins-picknick exempelvis.

Ska du lira SM btw?

Hoppas vi ses på CC, ifall du hunnit kurera dig från elitlopps-sjukan :)

Kram...
//M

Anonym sa...

Hur bär du dej åt?? Hästen Krångel vann i går på Rommetravet till det glada oddset 6,31!! Du kanske ska satsa på trav istället för att spelakort å kasta tärning...
//Sören

Marcus sa...

Sören: Jag hörde att den vann. Hade tänkt spela eftersom en kompis fått stalltips. Men det glömdes bort och där har du antagligen anledningen till att den vann.

Grattis till dig åtminstone då :)