tisdag 27 oktober 2009

Här är ditt kylskåp

...
Såhär innan morgondaggen fuktat den snart vintertäckta gräsmattan funderade jag kring innehållet på mitt nästa blogginlägg. Mitt på senare tid rätt tråkiga och händelselösa liv har gjort det svårare att få ur sig någonting av intresse.

Men kom upp med en paniklösning efter att läst en annan blogg, där det uppmanades att svara på vissa frågor om sig själv. Så jag gör väl det.

Du heter: Marcus.

Smeknamn: Många olika genom åren. Dom vanligaste är Gurkan, Mackan och Pretty Boy Floyd

Låt som när du är ledsen sörjer till: Jag sörjer inte så ofta men en låt som gör mig ledsen är "Omkring tiggaren från Luossa". Det var nämligen en av min mammas favoritsånger och eftersom vi spelade den på hennes minnesstund väcker det en väldig saknad.

En annan sorglig favoritlåt är: "Seasons in the sun" med Terry Jacks. Det bästa när det kommer till sorglig musik kan vara skivan "Nebraska" med Bruce Springsteen. Såna fantastiska låtar att det inte går att beskriva dess storhet i ord.

Vad tror folk om dig? Oj, det är nog en hel del. Jag hoppas folk tycker jag är en vänlig och snäll person, underhållande, duktig på det jag gör samt en person man vill umgås med.

Stämmer det? Ja, det tycker jag själv åtminstone.

Vad får du oftast komplimanger för? Jag kan vara den person i hela världen som är sämst på att ta emot komplimanger, men jag får ofta beröm för min humor och min blogg.

Vad säger du för att imponera på någon? Ingenting alls, eftersom min jantelags-uppfostran fått mig att inte prata om min egen förträfflighet.

Hur imponerar man på dig? Gillar personer som är sig själv, som har humor och som kan föra en intelligent konversation.

Brukar du skratta för dig själv? Tillräckligt ofta för att bli tvångsinlagd ifall psykiatri-vården kunde se mig.

Vad står det i ditt senast inkomna SMS? Är ni sugen på Max eller nåt?

Var bor du? Hagas höjder i Sundsvall

Trivs du där? Sådär, skulle vilja ha min hemvist närmare stan. Alternativt i en annan stad eller land.

Äger du några Converse? Nej jag har i mitt inre alltid ogillat dom. Kan vara okej på andra men finns inte en chans att dom kommer pryda mina fötter.

Brukar du bli för full? Inte så ofta längre. I mina yngre dagar var det mer regel än undantag att jag hade minnesluckor.

Är du allergisk mot något? Japp, fast jag vet inte mot vad. Symptomen är nysattacker. Kan vara allergi mot att förlora pengar. Därav att jag nyser mig fördärvad.

Har du haft sex idag? Ja, ifall förlora €300 räknas som ett samlag.

Nästa mål i ditt liv: Jobba bort mina personliga brister samt försöka uppnå mina mer långsiktiga målsättningar kring familj och sysselsättning.

Hur svarar du i mobilen? Hallå eller hallon, allt beroende på den som ringer.

Vem ringde du senast? Tony, mannen som gav turen ett ansikte.

Vad sa den du senast pratade med i telefonen? Han funderade på hur han kunde torska med topp-set och öppen stege.

Antal timmar sömn inatt: Cirka 8.

Sov du ensam? Japp.

Brukar du komma i tid? Jag är ganska seg när tidsangivelsen inte är exakt. Men om jag bestämmer en tid är jag punktlig.

När mår du bra? När jag idrottar regelbundet, äter nyttigt och uppnår resultat i min sysselsättning.

När blev du fotad senast? Gissningsvis på krogen i somras.

Hur känner du dig nu? Aningen bekymrad över när dom här frågorna egentligen ska ta slut.

Vanligaste färg på dina kläder: Svart. Det är jag och Johhny Cash.

Vad tycker du om fötter? Inte alls bra.

Vad saknar du? Någon typ av relation, ekonomisk frihet samt en smula mer meningsfull vardag.

Hade du en bra kväll igår? Den var ungefär som söndagskvällar i allmänhet.

Favoritdryck på morgonen: ProViva med mango-smak (nej, inte Fernet)

Rakar du benen? Det är större chans att hitta Jimmy Hoffa i soprummet

När brukar du oftast gå och lägga dig? Ganska sent och väldigt olika

Är du blyg? Kan bli tillbakadragen i situationer där jag känner mig osäker. Men det har blivit mycket bättre på senare år eftersom jag jobbat rätt hårt med att bli av med den egenskapen. I andra situationer är det precis tvärtom.

Sysslar du med någon idrott? Squash och biljard.

Vill du hellre ha mail än brev? Hellre brev, men mitt kontaktnät av personer över 200 år är klart begränsat.

Tror du på kärlek vid första ögonkastet? Jag tror på att det första intrycket har stor betydelse.

Har du spytt offentligt? Minnesluckorna jag tidigare pratade om kunde även medföra vomering.

Är du nöjd med ditt liv? Jag vill göra en del förändringar, men är samtidigt medveten om att det ligger i människans natur att aldrig vara riktigt nöjd. Oavsett vad man gör kommer man alltid att ångra att man inte gjorde någonting annat.

Är du bortskämd? Bortskämd är väl mer någonting som hör ens uppväxt till. I min uppväxt fanns det inte obegränsat med pengar, men samtidigt saknades det ingenting materiellt. Rättare sagt tyckte jag nog att det saknades en del då, men med facit i hand inser jag hur bra jag hade det.

Vad gör du i morgon? Arbetar på eftermiddagen och på kvällen vankas det seriespel på squashen.

Vad är det värsta du vet? Listan kan göras lång. Här är några. Trafik-stockningar, telefon-köer, räkningar, sjukdom, slagsmål, sorg, rödspätta, saltvatten, fulla personer när jag själv är nykter, flyga cigarr, utdragningar, sönderkokt pasta, överförmynderi, rasism, dåliga hår-dagar, ansjovis, avbrutna nycklar, kyla, tandvärk, förlora, dålig service, fördomar, imma på glasögonen, hårda sparkar mot ryggslutet, känna mig överviktig, vricka foten, svält, vara bakis, auktoriteter, krig och tvång.

Hur mycket pengar brukar du slösa på en vecka? Extremt olika, men under rådande finanskris slösas det inte alls.

Vilken kändis tycker du är en bra förebild? Patrik Sjöberg

Vad längtar du till? Dagen jag för första gången sätter mina fötter i Tokyo

Har du bra vänner och äkta vänskap? Ja verkligen. I mitt kompisgäng har det alltid varit mycket ironi, skratt och påtalande av den andres brister. Men samtidigt på ett hjärtligt sätt.

Vad använder du för shampoo? Redken, modell superdyrt. Tar 1/10 av en PET flaske-kork varje gång.

Vad är det finaste du fått? Massor av saker av mina föräldrar genom åren

Hur gammal är du: 30 (i sinnet 15)

Du samlar på: Smutstvätt, pokerböcker samt förluster över tid

Gröna eller röda äppeln: Röda, förutsatt att dom inte är mjöliga

Vem ringer du när du är arg/ledsen? Någon av mina kompisar

Gillar du golf? Hatkärlek

Vilken tid gick du upp idag? Sekretess

Har du sovit i din egna säng inatt? Ja

Har du strumpor på dig nu? Ja

Är det okej att gråta? Mycket viktigt att tillåta sig själv att gråta ibland

När grät du senast? Kommer inte ihåg exakt, men gråter ofta till drama-filmer.

Vad skulle du göra om du vann en miljon? Resa samt köpa en IWC Portuguese collection (klocka)

Bär du glasögon eller linser? Fin fråga eftersom den förutsätter att man har synfel. Men jag har glasögon

Tycker du det är viktigt att ha märkeskläder? Ja, eftersom jag gillar vissa märken

När går du upp ur sängen en helgmorgon? Runt lunch

Vill du gifta dig? Någon gång, ja

Vill du ha barn? Ja, gärna 2 st.

Solar du ofta? Nej, sist jag provade blev jag kräft-röd och hade klåda i 2 veckor.

Är du bra på att laga mat? Jag gillar att laga mat även om det inte händer så ofta.

Är du flygrädd? Jag älskar accelerationen under starten, men ångrar mig direkt vi kommer upp i luften och jag inser att planets bak kommer slå i backen. Under flygningen tänker jag konstant på hur struligt det kommer bli när vingarna lossnar (kallas även för att flyga cigarr, enligt en av mina läsare). Under landningen brukar jag bestämma mig för vid vilken punkt allt kan gå åt helvete utan att resultatet blir döden. Tex skulle man nog överleva om planet fick sladd under inbromsningen. Landningen är tillika mitt favoritmoment under flygningen eftersom resan lider mot sitt slut.

Ni får göra bedömningen, är jag flygrädd eller inte?

Hur vig är du? Lotus-ställning är förenat med stora besvär

Är du musikalisk? Inte särskilt, snarare tondöv. Men tror fortfarande man skulle kunna gå till slutaudition i Idol om man fick träna ett helt år. Det borde väl inte vara omöjligt att lära sig att göra en enda låt bra, i kombination med ett smart låtval, passande klädsel och smart dialog.

Vad dricker du helst när du är törstig? Vatten

Tror du på ett liv efter döden? Jag hoppas på det

Tycker du om sushi? Älskar sushi

Vad äter du helst när du ser på film? Salta pinnar, mest för att slippa bli kladdig om fingrarna.

Bor dina föräldrar tillsammans? Min mamma är död och min pappa har ny fru.

Har du tandläkarskräck? Nej, men är livrädd för räkningen efteråt

Har du någon gång gråtit dej till sömns? Många gånger

Biter du på naglarna? Ja tyvärr

Senaste låt du hörde: "California Stars" med Billy Bragg.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Du är ju himla bra Gurk.

/hemlig

Marcus sa...

Hemlig: Tack för den du.... Kanske du är bra oxå?

Freddie Moscow sa...

Ja jag är inte bra iaf. Men faktum är att jag är vaken så det får duga. Väntar på att MR Benny Bling ska vakna (vet iofs att han är vaken) och inställa sig för vinlunch på Södermalm (de trassligare delarna)...

Anonym sa...

Sug på en saltpinne någon sekund, sen luktar du på den. Efter den erfarenheten kommer du dra dig för dessa pinnar. Doften är den samma som osen från en pissoar


/Löjan

Marcus sa...

Löjan: Har jag sagt att du är en sjuk sjuk människa?