måndag 5 april 2010

Tillbaka på svensk mark

...
Vi är tillbaka på svensk mark igen och anlände, liksom mer tvivelaktiga figurer, vattenvägen. Återigen en trevlig kväll på båten. Den här gången var det lite mer folk på grund av påskledigheten. Vi hade en liten tremanna-förfest i hytten där jag blev invigd i de mer intrikata detaljerna av kinapoker. Till tonerna av bestraffning i form av shots. Fisherman's samt Kosken Lakritsi.

Helsingsfors-resan kan sammanfattas ganska enkelt. Livespelet gick inte så jättebra. Vi vann nästan ingen av dom stora potterna, trots bra equity överlag. Då är det svårt att gå plus.

Levnadsomkostnaderna var enorma. Jag har aldrig besökt en dyrare stad och då har jag ändå varit runt en del. En liten sidodetalj är när jag besökte en livsmedelsbutik för inhandling av dryck och småsnacks. Minibar-priserna var helt uppåt väggarna och jag tänkte jag skulle spara oss en slant. Problemet var att jag gick på Stockmanns livsmedelsbutik. Den överlägset dyraste i hela Finland. Det var nästan komiskt att försöka gissa vad olika saker skulle kosta. Hur mycket jag än tog i, kunde jag aldrig komma nära det faktiska priset.

Finnarna var trevligare än väntat. Min tidigare uppfattning om finnar var att de flesta är alkoholiserade och skräniga. Så var inte fallet i Helsingfors. Alla i servicebranschen pratade excellent engelska (antagligen klart bättre än i sthlm) och var extremt tillmötesgående. Resterande människor vi stötte på gick att konversera med och höll en lagom berusningsnivå på krogen.

Resan gick ändå nästan ihop, tack vare en nätsittning sista natten. Rille var kapten, Gurra första styrman och jag var övervakare med absolut veto-rätt när det kommer till att protestera mot att skjuta tom i gatorna tre. Visade sig vara en bra kombination.

Nu är vi på Choice Hotel på Söder i Sthlm. Eller snarare i SoFo som det så fint heter i pretto-kretsar. Området passar oss bra. Vi är alla tre konstnärer på vårat eget vis. För stunden 3 st mycket trötta artister. Tidigare trodde jag Gurra hade dött i badrummet. Han tog en badkarssittning på 2 timmar med konstant rinnande vatten. Vågade knappt öppna dörren av fasa för att se honom ligga i en röd sörja. Men han hade bara tagit en liten tupplur i badet och vi slapp således paketera honom i plastpåsar.

Ikväll ska vi spela måndagslaxen på Krukan, stockholms alternativa pokerklubb. Vi tittade in där en sväng imorse och blev serverade en fantastiskt god frukostomelett. Stället såg grymt snyggt ut, plus att stämningen verkar avslappnad och inte alls lika stel och hemsk som på det statliga alternativet. Inte konstigt att gamesen verkar gå dygnet runt. Varför sova när man kan välja att inte sova och istället fortsätta spela?

Hejja oss!

4 kommentarer:

Anrik sa...

"Tidigare trodde jag Gurra hade dött i badrummet. Han tog en badkarssittning på 2 timmar med konstant rinnande vatten. "

sån där sittning känner jag igen från vegas.

Marcus sa...

Anrik: Ja det är lite av hans paradnummer numer

Anonym sa...

"Min tidigare uppfattning om finnar var att de flesta är alkoholiserade och skräniga. Så var inte fallet i Helsingfors"

Jag kan tänka mig att även att mången finne ändrat uppfattning angående grannars alkohol-och omsättningsvanor!

li

Marcus sa...

li: Ja, mycket möjligt. Om inte annat lär dom tacka för pengarna vi bidrog med :)