lördag 19 juni 2010

Här var det glass. Härlig smarre-glarre!

...
Det här med glass är någonting som i högsta grad hör den svenska sommaren till. Alla butiksägare trycker in en mjukglassmaskin eller en glassdisk, oavsett vad det bedrivs för kärnverksamhet.

Precis som i alla andra branscher leder den tuffa konkurrensen till att det krävs ytterligheter för att få kunden till just sin sylta. För en 10-15 år sedan räckte det med att HA en mjukglassmaskin för att vara unik. Idag krävs det mer än så.

Senaste ful-knepet är att skylta med "hemlagad italiensk glass". Vilket irriterar mig någonting oerhört. Av flera anledningar.

Det finns inget certifikat eller bevis på att glassen verkligen är italiensk. Den kan lika gärna vara hemsvarvad på hederlig svensk gammal sur-mjölk. Plus att hela uttrycket "hemlagad italiensk glass" är en motsägelse i sig. För hur kan glassen vara hemlagad och italiensk om den är ihop-rörd i Sverige? Den kan möjligen vara lagad enligt italienskt recept, men inte genuint hemlagad.

Påminner lite om när Hassan ringde Bamsegrill och frågade om dom hade hemlagat mos. När svaret på frågan var ja, frågade busringaren direkt "bor ni i kiosken?". En helt relevant frågeställning som fullkomligt tog den gode Bogdan på sängen.

Något mer som vore relevant är en glassombudsman. Alternativt ett glass-verk som kontrollerade och certifierade kvalitén på glass. För att få ett stopp på alla osanningar i branschen.

Förutom mig vet jag några till som skulle glädjas av ett sådant kontroll-institut. Nämligen de flitiga syd-europeiska glasshandlare som verkligen har ansträngt sig för att erbjuda prima italiensk glass. För om det fortsätter på inslagen bana kommer det bli en häxjakt på svenska falsk-myntare i glass-branschen, där dom jagas ut ur stan av ett gäng italienare med pizza-spadarna i högsta hugg.

Avslutningsvis vill jag veta om någon vet vilken tv-serie citatet i rubriken nämndes. Ledtråd är att det var i första avsnittet.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Glassen KAN väl vara hemrörd i Italien och sedan skeppad på banan(glass)båt till Gävle - därav den pikanta smaken?

Angående TV-serien så vet jag faktiskt inte men måste klämma till med två gissningar; Solsidan (isåfall Rheborg) eller Kvarterat Skatan (isåfall Batra). Är det ingen av dessa ska jag dra ner gardin för gott.

/Pal

Marcus sa...

Pal: Hemlagad för mig är att den är tillredd i den lokal som sedan säljer skiten.

Angående tv-serien är det en äldre serie jag letar efter. Att du ens nämner kvarteret skatan tar jag som en förolämpning. Min tid är alltför knapp för att se sån skit.

Plisskinator sa...

Jag vet inte varför det skulle vara det men jag måste gissa på Smash mtp att en tredjedel av innehållet i bloggen rör racket(och kö-sporter

Plisskinator

Marcus sa...

Plisskin: Bra gissat. Dig lurar man tydligen inte. Kommentaren yppas när dom åker runt och letar tennistalanger, i den där folka-bussen med hemglass-signal. Måste nästan se Smash igen, även om den säkert inte är lika rolig idag.