fredag 11 december 2009

Mosconi Cup

...
Det är dåligt på blogg-uppslag för stunden.

Men för er som gillar biljard pågår just nu biljardens motsvarighet till golfens Ryders Cup. Den heter Mosconi Cup, och går vartannat år i Europa och vartannat år i USA. I år arrangerar USA och som vanligt går den på MGM Grand i Las Vegas.

Första gången jag var i Vegas besökte jag och Jocke tävlingen. På den tiden var Chamat med i lag Europa och det gjorde tillställningen lite roligare. Väldigt engagerad publik i kombination med flödande öl gör det till ett sevärt event.

Många av spelarna säger att den psykiska pressen i den här tävlingen överstiger allt annat. Trots att det inte är några egentliga prispengar. Spelarna får nämligen runt $10,000-$15,000 plus alla omkostnader betalda. Att bli Mosconi-mästare är en av biljardsportens finaste titlar. Tävlingen är uppkallad efter Willie Mocsoni, enligt många den bästa biljardspelaren genom tiderna.

Just nu leder USA med 3-0 i matcher, och via MSN-vadslagning mot Erik har jag redan vunnit mig en öl. Som ska betalas nästa gång vi ses. Fast trots att jag vann ölen kunde jag inte hålla mig från ytterligare ett bet. Som kommer att smärta någonting oerhört för den förlorande parten.

I nästa match väljer respektive lagkapten spelare åt det andra laget, och vi slog vad innan vi visste vilka som skulle spela. Jag fick äran att välja först och, eftersom USA verkar ha allt momentum, valde jag hemmalaget. Vilket kändes alldeles utmärkt tills jag såg kaptenernas val.

Europa valde föga förvånande Oscar Dominguez. Som dessutom gör debut i Mosconi Cup, och det brukar båda för en stor portion rampfeber. USA:s kapten valde Ralf Souquet!!!!!!! Sett över en 10-års period den antagligen bästa spelaren i världen. Han förlorar ungefär en match i decenniet. Och den matchen torskar han nog inte mot en permiär-nervig mexikan. Hade hellre sett valet falla på vilken annan europe som helst.

Vad har vi då satsat?

Jo, den som väljer det förlorande laget har ett mycket förnedrande uppdrag att utföra. Nästa gång jag och Erik är på samma tävling ska förloraren bjuda Maioli (biljardspelare från Gävle) på morgonkaffe, eftermiddagskaffe samt kvällskaffe. Plus annonsera den stora förnedringen under spelarmötet på morgonen. Som om det inte skulle räcka finns det ett litet sido-vad. Ifall det lag man valt förlorar utan att ta något poäng ska man, förutom att bjuda Maioli på trippla koffein-doser, även smyga åt Jesse Brodin en femtiolapp.

Det kommer vara tillräckligt magsårsframkallande att slanta triss i kaffe till Maioli. Femtiolappen till Jesse kommer resultera i avsvimning och kräva en sin dos av luktsalt för att få personen på fötter igen.

Det står skrivet i stjärnorna att den mycket miserabla personen kommer att bli jag. Tack vare en lagkapten som borde spärras in. Så grattis Erik till ett bra val!! Den dagen jag tvingas utföra mitt uppdrag kommer jag vara inne i ett Fernet-rus av sällan skådat slag.

*EDIT* KARLJÄVELN FRÅN CANCUN BÖRJADE MED ATT DRÄNKA PÅ SPRÄNGNINGEN *SLUTJÄVLAEDIT*

4 kommentarer:

Stefan Frankl sa...

Ha ha grattis Gurk, ja nä Ralf förlorar inte jätteofta inte så du kan nog vara lugn för att du kommer att förlora.
Du kanske skulle spelat matchen själv istället :P

Marcus sa...

Frankl: Det hade jag kunnat göra. Resultatet hade inte kunnat bli sämre alla fall.

Anonym sa...

LOL och åter lol...
/ kaviartuben

Marcus sa...

Kaviartuben: Flyga cigarr va? Fortfarande till dags dato bland det roligaste uttryck jag hört