söndag 6 december 2009

Vin, inga kvinnor och sång...... samt lite biljard.....

...
Gårdagens biljardtävling var något av en berg-och-dalbane-föreställning. Förlorade första mathcen och spelade riktigt illa. I andra matchen spelade jag om möjligt ännu sämre men lyckades som genom ett mirakel slinka vidare efter en 9-8 historia.

I sista matchen för dagen mötte jag Gävles egen Nassa. Knepigt nog spelade jag som en dröm och missade nästan inte en enda stöt. Därmed var slutspelet bärgat, vilket för stunden kändes sådär eftersom det stod utgång på agendan. Att spela biljard bakis är ingen trevlig upplevelse.

Och vilken utgång det blev. Först satt jag och Rille hemma hos honom och intog några öl. Till tonerna av "Joddla med Siv". Ett skånskt band som, att döma av texterna, verkligen skulle behövas läggas in på psyket. Även Rille skulle ha en plats där, för som han levde upp när han hörde fellow skåningar och fick förklara alla konstiga ord.

Efter en tillpiffning mötte vi upp med Borgmästaren, Dennis och Öga på Brända Bocken. Där tog kvällen fart och det blev en gigantisk fest. Med massvis av shots och champagne. Samt fantastiska diskussioner om uteslutande oviktiga ämnen. Ironin flödade. Hårdast tog alkoholen på Rille som uppnådde ett enormt rus. Grattis till det. Kvällen avslutades på Heartbreak och sammantaget var det en mycket lyckad kväll.

Väl vid Rilles port var den låst med hänglås. Som jag inte hade nyckel till, och gåsapågen vägrade svara i telefonen. Det blev till att ta in på hotell. Till tonerna av 930 kr, och skamligt nog var jag så bakis i morse att jag knappt orkade käka frukost.

Det var inte med några stolta steg jag vandrade mot biljarden. Förväntningarna var låga. Det handlade om att försöka att inte falla död ner. Ovanligt nog var det ny dubbelcup som gällde. Vilket innebar att det minst skulle spelas 2 matcher.

I första matchen fick jag möta Pallen. Enligt mig favorit till tävlingen. Kan man vara en talang vid 32 års ålder är han det. Grymt duktig och har en förmåga att alltid vinna jämna matcher. Av någon outgrundlig anledning lyckades jag vinna den matchen. Förvisso fick jag starta med ett litet försprång, men det har inte hjälpt mig vid tidigare möten.

Jag blev sjua till slut. Vilket inbringade den enorma summan av 750 kr. Fast ett steg i rätt riktning då det varit total-tomt på prischecksfronten dom senaste 10 åren.

Föga oväntat vann Pallen tävlingen och det i biljard-mått finfina förstapriset på 10.000 kr. Man kan säga att Pallen hade en ömsesidig hatkärlek till Kritan, så att han vänder sig i sin grav är ingen alltför vågad gissning.

Eftersom jag de facto slog honom tänker jag, i sann Maioli-anda, ändå utropa mig själv som den moraliska vinnaren!

Tupplur vankas.....

4 kommentarer:

Anonym sa...

Sakta i backarna, din brillförsedda Nordénkopia, jag är inte 32 förrän om en knapp timme!

Tack för de fina orden, antar att du sa dem i sådan ironi så att adamsäpplet fladdrade likt en skinnbanjo på Övre Bergs!

/Pal

Anonym sa...

1.30 var kanske lite för högt odds med facit i handen. Härligt att du inte tog bettet. Då hade man fått livnära sig på havregrynsgröt.

/Löjan

Håkan sa...

Gurkan: Vinden har vänt ser jag. Trägen vinner, låt nu inte Gustav lura dig genom att som han säger, Ta ett skott. In med storslanten på en bank bara och låt räntan sköta resten... Hur var biljarden i Härnösand förresten? Styrd av Laaaken?

Marcus sa...

Håkan: Det är svårt att bondfånga en bondfångare :) Det är nog snarare han som bör vara på sin vakt. För på den fronten är jag som ett hungrigt rovdjur.

Biljarden i Härnösand blev postponed. Min motståndare har gått under jord och är nowhere to be found.

Fukk, det smyger sig in engelska meningar i min svenska. Jag har pratat för mycket med Yngwie Malmsteen på slutet.

//Unleash the fucking fury...