fredag 30 maj 2008

Turnerings-jinx

...
Fy fan för pokerturneringar.

Under hela mitt spelaktiva liv har jag hatat turneringar som pesten, och den åsikten skiner klarare än solen efter dagens debackel.

Grejen är att turneringar kommer ner till ett fåtal viktiga all-in situationer. Detta eftersom man oftast har så lite chips i förhållande till blindsen. I alla fall oftast. Det finns ett fåtal turneringar, oftast live, som erbjuder så pass mycket spel att det inte blir all-in som avgör.

Nu är jag långt ifrån någon expert i turneringar, men mitt spel är alla fall bra nog för att vara EV+ i de flesta turneringar som internet erbjuder. Jag är uppmärksam och utnyttjar situationer i början, blir lite sämre och försiktigare i mellanskedet, för att återigen spela smart och bra när det börjar dra ihop sig.

Men grejen är att när man ligger runt average i mitten av turneringen så går det inte att vinna nyckelhanden. En bättre och mer aggressive turneringsspelare kanske har jagat fram mer poletter i det här läget så att bara en del av stacken försvinner vid förlust av coinflip.

Vi brukar skämta om hur fantastiskt det måste vara att få ha Legatos lyckoluva. Nu är han en duktig spelare, men jag tror inte direkt han har några problem att tokspöa alla världens 50/50 spel. Fatta vilken grej, världsmästare i sänka skepp och kasta gris samtidigt.

Dagens turre var en $100 rebuy i turneringsserien ECOOP och det var finfina $60.000 i första pris. Förhoppningsvis klonkar Rille eller Gurra. Annars ska jag jävlar i mig inte spela en turnering förrän helvetet fryser inne.

GRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR!!!!!!!!!!!!

Inga kommentarer: