lördag 31 maj 2008

Florerar i djungeln av bloggar

...
Men hallon..

Har precis kollat lite på en topplista över bloggar, fördelat på kategorier såsom humor, nöje, mode etc.

Man har ju hört talas om mode-bloggarna som är omåttligt populära. Ivrig att få se underverken snokade jag mig fram. Oj vilket kvalificerat jävla skrot. Nog för att folk har olika intressen men ingen människa som respekterar sig själv kan tycka det här är något att ha.

- Blondinbellas blogg var som en stor kavalkad över att presentera ställen där man kan handla saker. Allt ackompanjerat av små söta inlägg där hon beskriver händelser i sitt liv. Fick bara intrycket av att det handlar om att tjäna pengar. Förvisso inget fel att håva in kosing men det luktade falskt och genomskinligt. Ungefär som att hon vill framstå som en personlig vän till sina läsare. Nu är mina åsikter lite vinklade i och med mitt svala intresse för tjejmode, men ändå.

- Kenza-bloggen var inte lika mycket påprackad reklam över mode, utan mycket mer personligt beskrivande kring hennes vardag. Detta till trots fann jag inte bloggen intressant. Det är nog bara att konstatera att jag inte har så mycket gemensamt med en 17-årig levnadsglad modelltjej. Väldigt vacker var hon. Undra om det är en bidragande faktor till alla läsare som vallfärdar dit dagligen.

- Engla's Showroom var en renodlad mode-blogg utan alltför mycket personliga vinklingar. En hel del tävlingar där läsarna kan vinna presentkort på diverse klädbutiker. Om man ändå ska sälja ut känns det renare att göra det på det här viset. Dvs att inte försöka förpacka bloggen som om den skrivs till nära vänner.

Om jag nu ska läsa en blogg som inte tillhör någon jag personligen känner föredrar jag bloggar som är humoristiska eller som beskriver irritation. Två exempel.

www.katastrofalaomslag.blogspot.com
Hejdlöst rolig blog som analyserar gamla dansbands skivomslag. Skriven med glimten i ögat av Herr Dryck, vet inte vem det är men han har en sjuklig talang för att skriva roligt och smart.

www.argalappen.se
Varje inlägg är en arg lapp som påträffats någonstans i samhället. Tex från någon tvättstuga där någon brinner över att en annan snott tvätt-tiden. In och kolla. Vissa av lapparna var otroligt roliga.

Jag har även lite länkar till personliga vänner. Deras bloggar är alla läsvärda och jag rekommenderar ett besök. Dock bör ni vara medveten om att vi alla är super-original, dvs knappast kompatibla till det verkliga livet.

Ha en trevlig lördagkväll.

Själv är jag så att säga på torken. Nästa helg ska jag ta ett dopp igen.

Inga kommentarer: