söndag 1 juni 2008

Denna fantastiska poker

...
Listig som jag var tog jag en kvällssittning runt midnatt, strax efter jag farit och hämtat mat åt mig och rille. Sittningen blev fram till nu, 5:28, vilket betyder att det blev kräftgång i finanserna.

- $489 för att vara exakt.

Ganska sjuk sittning. Började direkt att förlora små potter och hamna runt 1,5 inköp back. Fick då in pengarna med TT på 9 hög flop. Jag hade raisat PreF och han var en synstation, men den här gången hade han KK. River kom T och eftersom det låg 3 i hans färg på bordet innebar det att jag 1 outade honom. Glädje spred sig i kroppen och jag tänkte att det kanske kan bli en sån kväll.

Icke skulle det visa sig. Eller snarare, det blev en sådan kväll. En sådan där vanlig kväll där man sitter i dunklet och fräser mer än kapten haddock och papegojan tillsammans.

Som mest låg jag cirka 4 inköp ner.

Hade tur i potten jag beskrev (jättetur till och med), plus i en annan pott där jag fick in pengarna med AKs på KQ5 flop (alla spader o jag hade sp K). Han hade QQ men det rivrade spader.

Det blev en del kämpiga lägen. Ett axplock:

- KK mot AA all in PreF för 1 inköp
- Blindsfight. Jag har AKs mot aggro spelare och han har såklart AA. Stora grattis... 1 inköp
- QQ mot AA 2 ggr. Ena gången all in efter turn för toatalt 1 inköp. Jag re-raisar en mini-raise PreF och han slår om nästan minimum. Tog en flop och klarade inte av att vika när det kom låga. Borde kanske kunnat ta mig bort från den. I den andra var det instopp PreF för 0,6 inköp.

- AA fick jag 5 ggr och gick lill-back totalt. Alla vek sig 4 ggr och den femte torskade jag 1/4 inköp mot A7 på flop 345.

- AK, jag openraisar o knappen synar. Flop QT8 (2 ruter). Jag check, han bet pot o jag syn. Turn J (3:e ruter) jag check, han bet nästan pott. Det finns många händer jag slår här och den enda handen som "ärligt" representerar hans agerande är Q med 2 ruter, tex AQ ruter. Men det finns trissar, mängder av 2 par samt några stege-kombos, så jag valde att ställa. Självklart får jag inte syn av alla händer som jag har slagen, men om jag väljer att spela vidare så åker grimeljerna in. Det ska inte ges några gratiskort. Syn med blixten och han hade just AQs. Rätt surt och typiskt.

- Bluffade även bort ett inköp med AQ. CO openraisar och jag re-raisar från knappen. Flop T93. Han checksynar vilket han gör med en hel del händer. Turn 5. Återigen checksynar han mitt ställ och vecklar fram ATs. Han var ganska slaskig visade det sig, så om jag vetat det hade jag nog inte skjutit igen. En mer kompetent spelare foldar oftare turnen där eftersom det är en bra indikation på överpar. Dock blir det svårare att komma bort från händer ju längre bort från UTG all action startar. Om någon raisar i första spår och sedan blir re-raisad brukar det vara solida händer i farten. Om det däremot blir raise och re-raise från CO och knappen. Ja då kan det vara lite vad som helst. I synnerhet om det är 2 spelare som har lite historia med varandra :)

- Med KJ synar jag ett donkbet på låg flop. Turn K och han ställer in $60 och jag synar med blixten. Han visar A8 dundertom, men oturligt nog fick jag den där isande känslan i magen som skriker: Det här löjet till människo-öde gjorde ett sånt rejält "jag-hatar-pengar-spel" att han per garanti bör bli belönad med ett svart äckligt ESS. Ja visst. Spendera mina pengar klokt!!

Hädanefter när det känns jobbigt att se brädan när man är all-in ska jag minimera bordet och öppna det när dammet lagt sig. Att gå mellan hopp och förtvivlan när korten läggs upp kan skapa magsår.

På tal om magsår. Finns det någon glad gamäng därute som har Losec att sälja? Inte Losec Mups eller andra tvivelaktiga receptfria varianter. Utan den fantastiska medicin som vid ett tillfälle räddade en semester för mig. Jag kan till och med tänka mig att betala marknadsvärde för tabletterna.

Godafton....

Inga kommentarer: