onsdag 18 juni 2008

Aktivitetsdag i Gefle

...
Delar upp bloggen i 3 delar:

1) Tennis-matchen mot Chamat
2) Allehande snickeliding från umgämget med Rille o Gurra
3) Fotbollen

Vi börjar väl i kronologisk ordning...

1)
Tennisen gick helt åt helvete. Precis som jag anade var det ovant att gå över till den lite större luddiga tennisbollen. Första set var därför rena skrattmatchen. Låg under med 5-0 men räddade äran litegrann och tog alla fall 2 game till slut.

Insatsen denna dag var en matbit + öl på någon uteservering i sommar, dvs high stakes tennis om man tänker på vilket förnöjt flin som kommer att pryda Chamats ansikte när jag ska betala.

Andra set blev lite jämnare. Jag höll serve till 1-0. Hade sedan 0-40 i hans serve men lyckades tappa till 1-1 istället. Till slut blev det 6-3. Spelet fungerade bättre i andra och det kändes som jag började få till slagen litegrann.

Ny match står på schemat imorgon och jag kommer att spela med samma OSÖNDERSLAGNA racket. Min mognadsgrad är imponerande. "In my younger and more vulnerable days" skulle jag vevat sönder det direkt. Det man lär sig med åren är hur man ska slå det i väggen eller hur man ska kasta det utan att det ska gå i bitar.

-------------------------------------------------------------------------------------
2)
Det här blir ett kort avsnitt men idag dök det upp en diskussion mellan Gurra och Rille, där båda hävdade sin överlägsenhet gentemot den andre i ordförståelse.

Hastigt och lustigt bestämdes det att saken skulle prövas via test. Upp med google och några sekunder senare hade gamla högskoleprov laddats fram. Jag blev även inblandad, och trots en försiktig och tillbakadragen framtoning trodde jag på enkel seger.

Omgång 1 vann Gurra med 32 rätt av 40, jag kom tvåa på 28 och rille sist runt låga 20.
Omgång 2 vann Gurra med samma 32 rätt, jag tvåa med 31 och Rille blev så att säga tävlingens Tom Jordache igen.

Något jag inte skulle tacka nej till är att göra ett högskoleprov om pengar. Självklart mot någon human människa. När jag skrev i min ungdom fick jag 1,4 och jag inbillar mig att jag förbättrat mig i flera områden, tex engelsk läsförståelse. Inga psykningar skulle tillåtas eftersom bra poäng förutsätter djup koncentration.

-------------------------------------------------------------------------------------
3)
Fotbollen.

Ja nu kan sveriges sporttidningar återgå till att skriva om..... just det ja.... samma sak.

Det är sjukt hur dåliga Sverige kan vara. Det finns ingen vinnarmentalitet, det är bara att konstatera. Det finns många länder som är sämre än Sverige som skulle kunna vinna ett EM en gång, den gången då spelet klaffar optimalt. Sverige däremot skulle aldrig kunna uträtta detta. Tror det är någon jantelags-grej som gör att lägstanivån är ganska hög (förutom idag) men högstanivån är heller inte speciellt mycket högre.

Tur jag knappt bryr mig om fotboll.

Jag är av åsikten att alla är felaktiga som INTE tycker att tennis och golf är de roligaste tv-sporterna.

1 kommentar:

Anonym sa...

Högskoleprovet skulle vi kunna göra om en smärre insats, t. ex. Gränden? Angående TV-sport är väl tennis helt ok men golf måste väl falla inom kategorin snarkframkallare, precis som konstsim, cykel och bandy (tror fan inte ens dom HAR en boll i TV-sänd bandy)!
Hur man inte kan gilla ishockey som TV-sport - även om det än ÄNNU bättre live - övergår mitt, dock inte alltför utbredda, intellekt!

/Pal